بازارهای تهران در تسخیر تاناکورای مهاباد



منبع گزارش:http://www.ziryan.ir

عکسها:تاناکورا-مهاباد

همه رقم لباس، 550 تومان. تند تند کیسه خریدش را پر از لباسهای دست دوم می کند و می گوید: بابا در این بی پولی و گرانی 550 تومان چه می دهند؟ پول آدامس هم نمی شود چه برسد به لباس.

روزگاری از خیابان آذربایجان تهران که می گذشتی، این خیابان پر از مغازه های مختلف بود با تنوع کالایی بسیار. حالا دیگر کم کم این خیابان بوی کهنگی و مواد تند شیمیایی به خود گرفته است.

بیشتر مغازه های آن از شرکت خدمات بار هوایی گرفته تا کیف و کفش و... تغییر شغل داده اند و  به فروش و عرضه لباسهای تاناکورا روی آورده اند.


روزهای چهارشنبه و پنج شنبه هر هفته، این مغازه ها برای خودشان بروبیایی دارند. گلچینی از


لباسها و کفشهای خارجی را عرضه می کنند که در آستانه نوروز و فصل تازگی، مشتریان کهنه طلبی را جذب می کنند که یا گرانی آنها را به این سمت کشانده یا عشقِ برند و لباسهای مارکدار.

چرخی در این مغازه ها که می زنی، با خیلی چیزها آشنایی می شوی، از ماجرای تجارت لباسهای دست دوم گرفته تا ماجرای قدرت خرید برخی در رهگذر تورم پرشتاب.

* ماجرای لباسهایی که در ایران پایتخت دارند

برخی مهاباد را پایتخت لباسهای تاناکورا یا لباس های دست دوم می دانند. شهری که اکنون مرکز خرید و فروش این لباسهاست و از گوشه کنار ایران، برای خریدهای جزیی و عمده به آن رو می آورند، چه بازار تاناکورای جدید و چه جدید. البته این نوع بازارها اکنون در شهرهای مختلف دیگر آذربایجان غربی از ارومیه، اشنویه و پیرانشهر و... پررونق شده اند و مراکزی در دیگر شهرهای کشور پیدا کرده اند.

پیش تر این لباسها از طریق مرز پاکستان وارد سیستان و بلوچستان و بعد از طریق ایرانشهر وارد بازار مهاباد می شد و اکنون قاچاق این کالاها از طریق عراق و ویژه اقلیم کردستان عراق آن صورت می گیرد.

گویا در گذشته لباسهای دست دوم به طور رایگان و در قالب امور خیریه به کشورهای جهان سوم و از جمله ایران وارد می شد و اکنون، با سودآوری واردات یا به تعبیر بهتر قاچاق این کالاها، دیگر برای خودش تجارت پرسودی شده است. گویا روزانه به طور متوسط180 تن توسط ده ها دستگاه تویوتا از عراق وارد بانه در کردستان و شهرهای مرزی می شود و فروشندگان لباسهای دست دوم با مراجعه به این شهرها بار خود را که در اصطلاح بازار به آن "عدل " می گویند خریداری می کنند. ظاهراً خریداران این نوع لباسها، تا قبل خرید حق وارسی آن را نیز ندارند.

* از بازار مهاباد تا انبار

از فروشنده یکی از مغازه های فروش لباس دست دوم در خیابان آذربایجان تهران، وقتی از چگونگی ورود این لباسها به ایران می پرسم، می گوید: این لباسها از کشورهای اروپایی ، آمریکا و کانادا و همینطور از کشورهایی آسیایی مانند ژاپن، چین و کره وارد کشور ما می شوند. مهم این است که این لباسها از مرز عبور کنند، بعد وارد بازار مهاباد می شوند و ما جمعه ها یا پنج شنبه ها به خرید آنها اقدام می کنیم. آنها را می آوریم و در انبار نگهداری می کنیم و بعد به تدریج آنها را می فروشیم.

.

سئوال می کنم، یعنی این لباسها قاچاق می شوند، گویا ورود آنها به کشور جرم است؟ می گوید: قاچاق که نه. ولی به هر صورت وارد ایران می شوند. بعد ادامه می دهد: ورود آنها جرم نیست، اگر جرم بود که بازار نداشت و ما هم آنها را نمی فروختیم.

می پرسم، این لباسها چطور از هم تفکیک می شوند؟ می گوید: ما لباسها را یکجا می خریم و می آوریم و بعد آنها را تفکیک می کنیم. بعد از دسته بندی آنها را برای اتو می دهیم و می فروشیم.

سئوال می کنم آنها را ضدعفونی هم می کنید، می گوید: نه، همان شرکتهایی که اینها وارد ایران می کنند، همانها آن را ضدعفونی و تمیز می کنند.

می پرسم، شنیده ام به برخی از این لباسها مارکهای تقلبی نصب می شود، این مسأله درست است؟ اخمهایش را در هم می کشد و می گوید: نخیر، این لباسها هم اورجینال درجه 2 هستند و مستقیم از کشورهای خارجی وارد می شوند.

از فروشنده دیگری در همین خیابان می پرسم، خود شما هم این لباسها را می پوشید، می گوید: همین لباسی که تن من است، از همین لباسهاست.

می پرسم، تعداد مغازه های فروش این لباسها زیاد شده چرا، می گوید: وضع اقتصادی مردم و استقبال آنها از این لباسها عمده دلیل این مسأله است. البته بعضی ها هم علاقمند به لباسهای مارکدار با قیمتهای پایین هستند.

به سراغ یکی از مشتریان می روم، از خانمی که ظاهراً خود لباسهای مندرس به تن دارد می پرسم، این روسریها که می خرید، آلودگی ندارند؟ می گوید: نه. چه آلودگی . آنها را با پودررختشویی می شویم و آن را جلوی آفتاب می گذارم. تا الان هم که استفاده کرده ام هیچ مشکلی نداشتم.

می پرسم چرا دست دوم؟ پاسخ می دهد: هم به خاطر قیمت آن و همه به خاطر خارجی بودنش.

* 550 تومان آدامس هم نمی دهند

وارد مغازه ای بزرگ در خیابان آذربایجان تهران می شوم، لباسهای روی میز بسیار ارزان قیمت تر از بقیه هستند. روی برخی میزها قیمت انواع لباس 550 تومان است و روی برخی دیگر 2800 تومان. خانمی که به لحاظ ظاهری و آرایش حسابی به خود رسیده، کیسه خریدش به دست، پای میز لباسهایی ایستاده که قیمت آنها 550 تومان است. می گویم 550 تومان؟ پاسخ می دهد: بله خیلی ارزان و  خوب است. پول یک آدامس هم نیست. می گویم: چرا اینقدر ارزان است، ممکن است مشکل خاصی داشته باشند؟ می گوید: نه چه مشکلی. خیلی هم خوب است. شما هم بخرید.

می پرسم خیلی وقت است از اینجا خرید می کنید؟ به نظرتان چرا اینقدر مغازه های فروش لباسها زیاد شده؟ می گوید: من زیاد برای خرید این لباسها اینجا می آیم. مردم زیادی را هم می بینم، بیشتر آنها از نداری برای خرید می آیند. دیگر کسی زورش نمی رسد لباسهای گران بگیرد. اصلا این روزها برای خرید رفته اید که ببنید قیمتها سربه فلک کشیده؟

به قول یکی از فروشنده ها، قیمت لباسهای دست دوم نیز در پی گرانیها تکانهایی خورده، ولی به هر تقدیر در این بین نیز قیمتهای مختلفی به چشم می خورد از لباسهایی با قیمت550 تومان تا 35 هزار تومان . کفشهای دست دوم ویتنامی، یا برندهای معروف نیز از 75 هزار شروع می شوند تا به بالا. اینجا نیز برند قیمت و کلاس خودش را دارد.

* مفهوم اقتصادی گرایش به کهنگی

از مغازه ها که بیرون می آیی آنهم با سردردی که از بوی مواد شیمیایی در مشامت مانده، با خود فکر می کنی، افزایش این همه مغازه دست دوم فروشی لباس، کفش و عروسک و... به چه مفهوم است؟ یادم هست که یکی از مغازه دارها می گفت: خیلی این کار توسعه پیدا کرده. در میدان رسالت و دیگر بخشهای تهران، این کار گسترش پیدا کرده و  مردم از آن استقبال می کنند.

با خود می گویم، مفهوم تغییر شغلها به این شغل فروش لباس دست دوم و استقبال بیش از پیش مردم به این لباسها چیست؟ آنهم در آستانه فصل تازگی در گرایش عده ای از مردم به کهنگی؟

* گرایش به لباسهای تاناکورا و کاهش قدرت خرید مردم

از میثم موسایی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران می پرسم، مفهوم گرایش مردم به این نوع لباسها چیست؟ می گوید: معنایش کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمتهاست. ورود هر کالای خارجی چه در قالب واردات و چه در قالب قاچاق، به معنای کاهش سطح درآمد و نیز به خطر افتادن تولید و اشتغال است.

می گویم گویا در ایران بیش از 20 هزار نفر در کار توزیع و عرضه لباسهای دست دوم اشتغال دارند، می گوید: این اشتغال کاذب است. اشتغالی که باید از طریق تولید در حوزه نساجی ایجاد می شد، می توانست چندین برابر بیش از توزیع این لباسها باشد. در حال حاضر چه لباسهای نوی ارزان قیمت خارجی که گاه قیمت آنها از قیمت مواد اولیه آن کمتر است در کنار لباسهای دست دوم، عملا بازارهای پوشاک کشور را اشغال کرده و به تولید در این حوزه ضربه زده اند.

وی ادامه می‌دهد: هر کالایی که وارد ایران می شود چه نوع نو یا کهنه آن، کمک به اشتغال در خارج کشور است.

* از فقر و کاهش درآمد مردم تا لطمه به فرهنگ و اقتصاد

ابراهیم رزاقی دیگر اقتصاددانی است که از او در خصوص معنای گرایش مردم به لباسهای دست دوم می پرسم، می گوید: در صورتی که این اتفاق عمومیت یابد، به مفهوم گسترش فقر و کاهش درآمد مردم است.

وی ادامه می‌دهد: این اتفاق، اتفاق خوشایندی برای اقتصاد کشور نیست و مانند واردات به اقتصاد کشور و نیز تولید لطمه می زند. اگر روزگاری افراد پولدار به دلیل برند این لباسها سراغ آن می رفتند، اکنون افراد کم درآمد حاضر به استفاده از اجناس درجه پایین این نوع لباسها می شوند.

وی می افزاید: گرایش به این نوع لباسها، لطمه به فرهنگ و اقتصاد ایران است.

این اقتصاددان از مردم خواست تا با نخریدن کالاهای خارجی چه دست اول چه دست دوم و چه در قالب قاچاق یا واردات ، به تولید داخلی کمک کنند.

رزاقی اضافه می کند: کشورهایی مانند آمریکا، می خواهند همان کاری را با اقتصاد ما کنند که بعد از جنگ با ویتنام کردند. اکنون حضور کشورهای فراملیتی و به ویژه آمریکایی در ویتنام، این کشور را به یکی از پایگاههای آمریکا تبدیل کرده است.

وی تأکید می کند: مردم در پی ارزان خری کالاها از جمله کالاهای دست دوم، متوجه پشت پرده اتفاقات نیز باشند و عرق ملی داشته باشند.

* دودی که نشانه آتش است

از قدیم گفته اند، دود نشانه آتش است. دودی که در آستانه نوروز به چشم می رسد، شاید در دید برخی هنوز نگران کننده نباشد ولی واقعیت آن است کم نیستند از مشاغلی که در حال تغییر شغل و تبدیل شدن به مغازه  لباس و اجناس دست دوم هستند و عده‌ای نیز به جای لباسها و اجناس نو، به سمت اجناس خارجی دست دوم گرایش یافته و این گرایش در حال افزایش است.

اینکه این لباسها طی چه شرایطی از مرزهای کشور می گذرند و وارد چرخه اقتصادی کشور می شوند و اینکه چه صدمات بهداشتی به کشور می زنند، بماند ولی به نظر می رسد که دیگر باید بیش از گذشته نسبت به رشد و گسترش این نوع بازارها حساس بود و در برابر این رشد فزاینده، اقدامات اقتصادی و بهداشتی مناسبی را اتخاذ کرد.

به قول موسایی اقتصاددان و استاد تمام دانشگاه تهران، اینکه در دوران تورم مردم از کالاهای دست دوم با قیمت نازل استقبال می کنند، نباید سبب شود که مانع از این نوع اقدام‌ها نشد و در آینده تبعات این اقدام، دامن اقتصاد کشور را بگیرد

نظرات 11 + ارسال نظر
علی سه‌شنبه 29 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 07:36 ب.ظ

بروگم شو ازبدی های شهر خودت حرف بزن نه از آذربایجان زیبا

دوست گرامی کجای این مطلب به آذربایجان توهین شده.من چند بار نگاه کردم بی احترامی به جایی نشده.در ضمن این مطلب از خبر گزاری فارس گرفته شده و سایت زریان هم از آن استفاده کرده.اگر منظور خیابان آذربایجان تهران است ،اینکه تنها یه اسم است و چه ربطی به آذربایجان و مردم خوب و نجیب آذربایجان داره.من که شخصا همه را دوست دارم چه ترک و چه فارس و.......

سارا دوشنبه 10 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 02:48 ب.ظ

سلام من هم بعضی وقتها از تاناکورا خرید میکنم واقعا جنس های خارجی خیلی خوبن تو لباسها تن خوریشن-جنس پارچه هاشون دوختشون مدلشون واقعا حرف نداره به نظرم قیمت در کنار اینها یکی از مواردی هس که مردم گرایش پیدا کردن به این جنسها در واقه همه دوس دارن جنس خوب بخرن با قیمت پایین این یک مساله غیرقابل انکاره چرا از مردم توقع بیخود دارند وقتی همه چی اینقد گرونه و یکبار نپوشیدی خراب میشه خب نتیجش همینه کاش یه روزی برسه مردم ما هم وقتی کار می کنند با جون و دل و تو یک سیستم سازماندهی شده کار کنند تا ما هم طرفدار جنسای خودمون بشیم آخه واقعا اینا لباسه میفروشن به مردم با این قیمتهای گزاف؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

علی چهارشنبه 26 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 04:44 ب.ظ

زنده باد تاناکورا

سارا شنبه 13 دی‌ماه سال 1393 ساعت 11:32 ق.ظ

لباساشون فوق العاده س
هم جنس پارچه خوبشون.هم قیمت پایینش.هم دوخت و مدل قشنگ. از همه مهمتر دوامش

میلاد چهارشنبه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 09:57 ق.ظ

سلام
وقتی من برای خرید لباس یا کفش میروم دنبال چیزی میگردم که جنس خوبی داشته باشه لباس و کفش های ایرانی همه به نظر من یکبارمصرفن حالا جنس بد یا مضرش رو بحث نمیکنم من شخصا نمیتونم کفش ایرانی یا به اصطلاح کفش ملی رو بپوشم چون واقعا شب از پادرد خوابم نمیبره ولی وقتی به سراغ کفش های تاناکورا میرم با وجود قیمت های بالای آن بازم تصمیم به خرید آن میکنم چون جنس اصله خرابی نداره این یکی از دلایل مراجعه من به تاناکوراست...
همه دوستان اگر سوالی راجبه لباسای تاناکورایی یا هر مشکلی در رابطه با آن دارن میتونن از طریق miladebra2015@gmail.com با من تماس بگیرن .

سحر دوشنبه 29 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 03:29 ب.ظ

سلام
میشه ادرس دقیق اینجا رو بزاری؟
یا اگه زحمتی نیست به ایمیلم بفرستی ممنون میشم

سلام.تاناکورای مهاباد در ورودی مهاباد-ارومیه......مهاباد -میاندواب و در خیابان شورا واقع شده است.با تشکر

علیرضا جمعه 30 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 08:29 ق.ظ

منم با بقیه موافقم شاید لباس دست دوم باشه اما چون استاندارد بالایی داره و تولید کننده فقط به پر کردن جیبش فکر نکرده پس منطقی اگر سراغ این لباس بری تازه اگر در این نوع انتخاب خطایی باشه متوجه مردم نیست . مردم لباسی میخوان با کیفیت خوش دوخت با دوام و قیمت مناسب حالا اگر شما تو لباس های داخلی همچین چیزی پیدا کردی سلام من رو هم بهش برسون .

سامیاتا جمعه 13 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 12:05 ق.ظ

سلام لطفا ادرس تاناکورا در تهران و کرج رو بذارید لطفا. و اینکه آیا کفش کوهنوردی هم میتونم اونجا پیدا کنم. کفش و کوله و.....
ممنون میشم کمکم کنید

سلام.دوست گرامی چرا من باید آدرس این مکان ها رو بدانم؟؟؟!!!این سوال رو باید از تاناکورا فروش بپرسید نه یه وبلاگ نویس!!در تاناکورای مهاباد وسایل کوهنوردی و سایر پوشاک و البسه وجود دارد و مسلما در تاناکوراهای تهران و کرج هم پیدا می شود ولی با قیمت خیلی بیشتر!متشکر

ش یکشنبه 23 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 06:05 ب.ظ

باسلام
خیلی ممنون از متنتون، مطلب جالبی بود. من خودم مهابادی ام و خیلی از لباس های تاناکورا استفاده نمی کنم اما درمورد کفش باید بگم چرا استفاده میکنم مخصوصا از موقعی که فهمیدم کمردرد دارم و یکی از عوامل افزایش درد کمرمم کفش بود و تنها جایی که تونستم کفش مناسب پیدا کنم تاناکورا بود.درواقع میخام بگم درسته که شاید غیربهداشتی باشن ولی حداقل میشه غیربهداشتی بودنشون با ضدعفونی کننده برطرف کرد ولی کمردرد و مشکلات اینطوری که ناشی از کفش نامناسب بدون خرید کفش مناسب و استاندارد حل نمیشه که متاسفانه هیچکدوم از کفش های نو ملی یا چینی این ویژگی رو ندارن. حتی یه بار جهت حمایت از تولید ملی تصمیم گرفتم به جای تاناکورا از کفش های نو داخلی استفاده کنم که بااینکه خیلی گشتم متاسفانه بعدا از خریدش پشیمون شدم و مجبور شدم دوباره از کفشای تاناکورا استفاده کنم.
اما جدای از قضیه غیربهداشتی بودن باید گفت درمورد حمایت از تولید ملی میشه فقط جنسایی رو ازاونجا خرید که واقعا روی سلامتیتون تاثیر مستقیم داره مثل کفش و درمورد لباس و کت و ... لازم نیست از تانا خرید کرد و داخل شهر هم جنسای خوبی پیدا میشه.
مسیله دیگه قدرت اقتصادی مردم که اگه قدرت خرید جنس نو ندارن چاره ای براشون باقی نمی مونه.
و نباید یادمون هم بره که تاناکورا به طور مستقیم و غیرمستقیم برای هزاران نفر شغل ایجاد کرده.

Had شنبه 7 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 09:03 ب.ظ

واقعا کارشون درسته که بفکر جوونا هستند نمیزارن عقده لباس داشته باشند مملکت ماهم اگه میخوان ما از تاناکورا خرید نکنیم یه فکر بحال پارچه بی ارزشه بکنند تولیدیا لباس خوب بدن بیرون باقیمت مناسب من دیگه از تاناکورا خرید نمیکنم

کاویان دوشنبه 5 اردیبهشت‌ماه سال 1401 ساعت 11:04 ب.ظ

جنس های تاناکورا مهاباد یک یک یک هستند زیبا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد