حمام میرزا رسول

حمام میرزا رسول مهاباد که تاریخ احداث آن دقیقا معلوم نیست ولی از نحوه معماری ساختمان این احتمال وجود دارد که همزمان باشد با احداث مسجد سرخ (مسجد جامع) در دوره حکومت صفویه و  قاجار، با شماره‌ 4848 در تاریخ 9 اسفندماه  سال 1380 شمسی به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است.



این حمام در مجاورت میدانی موسوم به میدان آرد و بازار قدیمی شهر قرار گرفته است و به علت آجرکاری و طاق های بلند به عنوان اثری بی نظیر شناخته می شود. اداره میراث فرهنگی سال 1380 اقدام به خرید این حمام نموده و پس از بازسازی آن را به عنوان موزه مردم شناسی درآورده و قسمتی از آداب و رسوم و فرهنگ مردم منطقه را در آن به نمایش گذاشته است و ابزار و آلاتی که در سالهای گذشته برای کشاورزی، آهنگری،  نانوایی، ریسندگی و... استفاده می شدند به چشم می خورد.



 همچنین آثار سفالی و مسی و انواع سکه‌ها که در دوران قدیم در این مناطق رواج داشته  دیده می شوند. قسمتی از این آثار از طرف مردم منطقه جهت جلوگیری از نابودی و از بین رفتن آثار تقدیم موزه خانه شده‌اند ، به همین جهت نام این افراد در کنار آثار به چشم می خورد.


حمام آراسته با پیکره های در پوشش لباس کردی
در فضای 537 متر مربعی این موزه‌خانه در قمست رختکن و گرمخانه بیش از 25 پیکره به چشم می خورد که با زیباترین لباس های محلی مردم منطقه آراسته شده‌اند، همچنین حنابندان و نحوه‌ حمام کردن مردان منظره‌ خاصی به این موزه‌خانه بخشیده است. این حمام مانند حمام های قدیمی ایران دارای رختکن، گرمخانه و فضای انتقال و گنبد می باشد و هر کدام از گنبدهای گرمخانه و رختکن دارای چهار نورگیر در بغل و یک نورگیر در مرکز می باشند.


حمام دارای دو گنبد نایکسان می باشد که تفاوت اندازه و ارتفاع گنبدها تنوع خاصی به حمام تاریخی بخشیده است. محل رفت و آمد حمام تازه ساخت می باشد و قبلا" محل رفت و آمد از طریق بازار اصلی بود که اکنون راهرو آن اکنون تبدیل به مغازه‌ شده است.


مصالح به کار رفته  در ساخت بنا آجر و سنگ می باشد، در پوشش طاق و تویزه ها استفاده شده و سنگ در پی و برخی از دیوارها به کار گرفته شده است. این بنا دارای تزئینات خاص بوده و نحوه آجر چینی طاق و تویزه ها از عوامل تزئینی این بنا محسوب می شوند.


در گذشته ارتباط حمام با بیرون از طریق گذری بود در  کنار کاروانسرای سیمون که بعدها مسیر ورودی را بر روی خیابان سیدنظام درست کردند.

منبع:http://www.kurdpress.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد