صخره خره هنجیران


این سنگ نوشته در 28 کیلومتری جنوب شهر مهاباد در کناره چپ جاده مهاباد ـ سردشت و تقریباً در ارتفاع 1330 متری از سطح دریا قرار گرفته است واژه کردی خره به معنی « دره کوچک » و هه‌نجیر همان « انجیر » است که نشان می دهد در گذشته درختان انجیری در این منطقه وجود داشته است و به مرور به علت کثرت دامداری منطقه و وجود احشام فراوان به تدریج درختان مذکور از بین رفته است.


عکس :صفحه فیس بوک "مهاباد"



در بین مجموعه سنگ های خره هنجیران که از بقایای دوران سوم زمین شناسی است ، بزرگترین سنگ که حکاکی در آن صورت گرفته در قلب این مجموعه قرار گرفته و سنگ های دیگر در قسمت فوقانی آن قرار دارند . یکی دیگر از سنگ ها در فاصله 50 متری سنگ بزرگ در قسمت شرقی قرار دارد. حکاکی موجود در سنگ بزرگ نشان می دهد که مربوط به هزاره سوم قبل از میلاد است یعنی قدمتی حدود 4000 ( چهارهزارسال ) دارد و دلیل آن هم یکی دو مورد از حکاکی‌ها نشان دهنده شخصی سوار بر حیوانی است که قاعدتاً باید اسب باشد و چون هنر اسب سواری ویژه ایرانیان یا آریایی‌های مهاجر است که به دیگر اقوام سرایت نموده است تاریخ قید شده را تایید می‌کند. شواهد دیگری حاکیست که سنگ‌ها در دورانی حکاکی شده‌اند که انسانها بر فراز کوهها و ارتفاعات در میان جنگلهای نیمه انبوه زندگی می‌کرده‌اند که هنوز آب دره‌ها فروکش نکرده و دشت‌ها بصورت فعلی در بسیاری از مناطق یا حداقل در این منطقه پدیدار نشده اند که اصطلاحاً این دوره را « دوره غارنشینی و جمع‌آوری غذا » می‌نامند .


منبع:اینترنت

نظرات 2 + ارسال نظر
تارا احمدی شنبه 6 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 09:40 ق.ظ http://tara

کاکه لوقمان ده سته کانت خوش بی بژیت ئیتر نازانم چی دیکه بلیم به راستی ده ستو چاوت خوش بی

سهیل یکشنبه 2 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 01:10 ب.ظ

سلام
آقا لقمان لطفا ادرس دقیق رو هم همراه اثر بزارید ! مثلا پیدا کردن این اثر با این ادرس که فرمودید بسیار سخت هست ! اون هم برای کسی که بومی منطقه نباشه ! متونید رو نقشه مشخص کنید و عکسش رو بزارید اینجا .
تشکرات فراوان

دوست گرامی این اثر تاریخی 28کیلومتری جنوب مهاباد(جاده مهاباد-سردشت) و بین روستاهای کامم و دول پمو واقع شده است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد