گردشگری و تخریت محیط زیست!

در کنار محاسن و مزایای گردشگری همچون ایجاد فرصت های جدید شغلی ، افزایش سطح درآمد،مطرح شدن منطقه ،پیشرفت صنایع دستی و.....متاسفانه معایب و هزینه هایی نیز بدنبال دارد که از آنجمله میتوان به آلودگی هوا،آبها،ترافیک،آثار منفی فرهنگی،ایجاد شغل های فصلی و موقتی،بالا رفتن آمار جنایت و خشونت و.....



علیرغم پاکسازی حاشیه سد مهاباد به دفعات مکرر در طول سال،که از جاذبه های گردشگری اصلی مهاباد محسوب می شود،متاسفانه بعد از زمان اندکی ،چیزی از پاکیزگی و نظافت این مکان تفریحی به چشم نمی خورد.

برخی از مردم ،گردشگران را عامل اساسی و اصلی در این کم لطفی نسبت به طیبعت می دانند.و بعضی نیز نقش مردم شهر را در این زمینه پر رنگ تر می بینند.براستی مقصر هر کس و اشخاصی باشند،باید چاره ای اندیشید تا بلکه بیشتر از این شاهد جمع شدن این اندازه از  آشغال در این مکان با صفا نباشیم.



بجاست تا رسانه های جمعی و مراکز سودمند از ورود گردشگران ،نقش بهتر و بیشتری را در این رابطه ایفا نمایند.صدا و سیما با تولید برنامه های فرهنگی و تشویق مردم به رعایت نظافت و پرهیز از آلوده نمودن محیط زیست و همچنین اختصاص بخش اندکی از درآمد بدست آمده از گردشگری توسط صاحبان رستوران ها،هتل ها و مراکز اقامتی ،مراکز دیدنی و تفریحی به افراد و ادارات مسئول جهت نظافت و تمیز کردن این مناطق، میتواند تا حدود زیادی مثمر ثمر باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد