65 سال پیش در چنین روزی.............

65 سال پیش در چنین روزی(29 می 1953) ادموند هیلاری به همراه شرپای نپالی ،تنزینگ،برای اولین بار

در تاریخ به کوه اورست به ارتفاع(8848) صعود کردند.

 

 

 

 

 

حواسمون به این ۴ گروه باشه و این زباله ها رو جدا کنیم.....

بدون اینکه قادر به شکست دادنش باشی...

1-دور ماندن از مسیر اصلی،مانند قله ها یا لبه ها حتی در ارتفاع کم..

2-زیر باران نمانید و زیر درختان به هیچ وجه پناه نگیرد..بخصوص درختان خشک شده..

3-سعی کنید با زمین تماس نداشته باشید.روی کوله پشتی یاچوب خشک و....بنشینید.

4-همراه داشتن طناب ولوازم کوهنوردی الزامی است.

5-دور ماندن از رودخانه یا هرجای خیس دیگر.

6-پناه بردن به جای امن و خشک.... 

 

تراژدی در نوپتسه...

اولی اشتک کوهنورد نامدار سوئیسی که قصد داشت به همراه شرپای خود تنجی با صعود سه قله اورست لوتسه و نوپتسه فصل بهار را به پایان رساند، در صعود انفرادی نوپتسه بر اثر سرخوردن از نزدیک قله در اعماق دره کم غربی آرام گرفت. صبح امروز تیمی 6 نفره از حاضران در کمپ 2 (ازجمله مهدی قلی پور از ایران) پیکر متلاشی شده او راجمع آوری نموده و به بالگرد امداد سپردند تا به کاتماندوانتقال داده شود (نقل از محمود هاشمی عضو تیم ایران حاضر درکمپ 2 اورست).

 

برنامه اولیه اولی اشتیک صعود و تراورس رخ غربی اورست (مسیر سال 19633 آمریکائیها) و بازگشت به کمپ 44 جبهه جنوب شرقی و در ادامه صعود لوتسه از مسیر دنیس اوربکوی اکراینی بود. او مقدمات هم هوایی خود را بر روی رخ غربی اورست انجام داده بود. اما شب گذشته با تغییر برنامه در تلاش برای صعود مسیر مستقیم نوپتسه از کم غربی در نزدیکی قله بر اثر سرخوردن به دره کم غربی جان خود را از دست داد. 
در سوابق اولی اشتک صعود و فرود 28 ساعته جبهه جنوبی آناپورنا
رکورد شکنی در صعود دیواره شمالی آیگر
صعود جبهه جنوبی شیشاپانگما
گراندژوراس، ماترهورن، پوموری، گاشربروم دو و ... به چشم میخورد.

کوهستان شاز و قاز(1-2-96)...

ادامه نوشته

هاوشینان(18/1/96)...

سرپرست برنامه:حسین حکمتی راد

عکاس:لقمان عزیزپور

ادامه نوشته

برگزاری مجمع سالیانه انجمن کوهنوردان مهاباد(19/10/95):

 

 

ادامه نوشته

Ener-C :این مولتی ویتامین+مینرال، بــرای افـــزایـش قــــوای بـدنــی طــراحـــی شـده اسـت

این فرآورده نوعی دوپینگ مجاز برای ورزشکاران، کوهنوردان و سنگ نوردان می باشد. 

 

Pauling Labss 
شرکتی کانادایی است که به منظور فراورده های طبیعی در کلاس جهانی، پایه گذاری شده است. تمرکز شرکت کمک به مردم در داشتن زندگی سالمتر و شاداب تر از طریق مکملهای غذایی طبیعی است.ما از مشتریان خود می خواهیم که سلامتی خود را با مصرف مقدار زیاد الکترولیت ها و ویتامین ها، حفظ کنند. هرچه سیستم ایمنی شما قوی تر باشد، بهتر می توانید با بیماریها مقابله کرده و از زندگی سالم لذت ببرید.
Ener-C
 فراورده ایست که با اهداف و دلایل خاصی طراحی شده است. هدف ما، به ارمغان آوردن انرژی، هیجان، سلامت و پویایی در برنامه زندگی روزانه و افزایش طول عمر است. 
Ener-C
 برای بسیاری از مشتریان تبدیل به بخش مهمی از عادات روزانه شده و طعم، فرمول، انرژی، پویایی و توانایی لازم را برای پیشگام شدن در این عرصه دارا می باشد.

مــجـمـوعـه طعــم هــا، فـرمــولاسـیــون و محـتـویـات استثـنــایــی:

• ویتامین سی همراه با 24 ماده مغذی دیگر به منظور بهبود سلامتی
• ویتامین های آ ،ث ، ای به عنوان آنتی اکسیدان و تقویت کننده ایمنی
• آسکوربات معدنی به منظور افزایش جذب و فراهمی زیستی
• ویتامین های گروه ب و پتاسیم به عنوان انرژی طبیعی
• الکترولیت ها به منظور توازن در غلظت مایعات بدن 
(کلسیم، فسفر، ید، منیزیوم، زینک، منگنز، کروم، پتاسیم)
• ید به منظور کمک به عملکرد تیروئید
• طعم های میوه ای طبیعی از پودرهای طبیعی میوه 
(دارای 6 طعم مختلف)
• بدون رنگ دهنده، طعم دهنده و شیرین کننده مصنوعی
• مناسب برای افراد گیاهخوار و بدون گلوتن
این فرآورده نوعی دوپینگ مجاز برای ورزشکاران، کوهنوردان و سنگ نوردان می باشد. 
 مصرف آن قبل، حین و پس از انجام تمرینات ورزشی سنگین برای ریکاوری بدن توصیه می شود.

 http://samabest.com/

هنگام رعد و برق...

هنگام رعدو برق از قرار گرفتن درزیرسنگ هاو تکیه دادن به دیواره هاجداً خودداری کنید، بهترین کارفاصله گرفتن از این مناطق و نشستن روی جسمی عایق مثل کوله پشتی یا زیرانداز است.

 البته نشستن به شیوه تصاویر»:

 

 

 

 

آیا کوهنوردی در سالهای آینده تغییر خواهد کرد؟

در این سالهای متمادی که من به کوه میروم وبه تعبیری دیگر در رشته ورزشی؟!کوهپیمایی فعالیت میکنم

همواره با چند مسئله وچالش روبه رو بوده ایم،که متاسفانه همچنان در این رشته ورزشی؟!وجود داشته

و صد البته روز به روز برای همه دوستداران این رشته محسوس تر میشود.

1:برگزاری کلاسهای آموزشی برای حرفه ای بودن در این رشته ورزشی

2:برقراری ارتباط با جوانان و جذب و آموزش آنان برای آینده

باید با برگزاری سیمینارهای تخصصی در مورد ( ورزش ، طبیعت ،توسعه)در مورد این چالشها بحث کرد و

برای آینده این رشته ورزشی؟!راهکار ارائه داده شود.و ورود به این گونه سیمینارها باید برای تمام کوهنوردان و

راهنماهای کوه و پژوهشگران ومدیران  آزاد باشد،تا بتوانندتجربیات خود را در باره کوه و کوهنوردی و چالشهای

آن به اشترا ک بگذارند.

 

 

 

جمعه(7-8-95)کانی که چکی...له ند.....

ادامه نوشته

طبیعت متعلق به چه کسی است!؟(2)...پاکسازی حاشیه سد مهاباد...(30-7-95)

رکن اصلي در آموزش افراد جامعه ايجاد توانمندي در آنان براي تصميم‌گيري صحيح، تغيير رفتار و عملکرد و استفاده بهينه از منابع مي‌باشد. هر چه آگاهي مردم جامعه در مورد محيط زيست بيشتر باشند، اجراي قوانين و رضايت‌مندي آنان نيز افزايش مي‌بايد و هر چه ساختار توانمندسازي افراد در اجراي قوانين محيط زيستي و احساس مسئوليت آنان بيشتر شود رابطه مثبتي با توانمندي رواني و ايجاد انگيزه دروني در افراد به وجود مي‌آيد.

براي آموزش افراد جامعه در مورد پيشگيري از تخريب محيط زيست لازم است برنامه‌ريزي منظمي بر مبناي اولويت‌ها در جامعه صورت گيرد و بر اساس آن، سازمان‌هاي مسئول با توجه به وظايف تعريف‌شده، اولويت‌ها را در برنامه کاري خود بگنجانند.

  

جمعيت‌هاي مردم‌نهاد طرفدار محيط زيست نيز مي‌بايد به صورت فعالي و با ارائه برنامه‌هاي عمومي و همه‌کس فهم نسبت به افزايش آگاهي و توجه مردم به مسايل زيست محيطي اقدام نمايند.

انجمن کوهنوردان مهاباد نیز از بدو تاسیس ،همیشه به فکر اعتلای فرهنگ مردم در حفاظت و صیانت از

محیط زندگی خودشان بوده و هست.در این راستا در تقویم سالانه خود یک روز را به پاکسازی حاشیه سد

و دریاچه مهاباد اختصاص داده تا بااین حرکت نمادین و عملی،سطح آگاهی ساکنین این شهر را به محیط 

زیست و صیانت از آنها را بالا ببرد.

وبدین منظور با نسب بنر در مکانهای عمومی در شهر،مردم را دعوت به تمیز کردن و پاکسازی سد ودریاچه

مهاباد مینماید.

 

                                                                  

در ادامه مطلب تصوایر این گزارش راببینید

 

 

ادامه نوشته

اهميت و نقش محيط زيست در زندگي انسان (1)..

زميني که امروز روي آن زندگي مي‌کنيم، پير‌تر از آن است که بتواند بدون کمک ساکنان خود حياط طبيعي را ادامه دهد. 

 

محيط زيست، محيط زندگي و جايي است که در آن زندگي و رشد کرده و نفس مي‌کشيم. نخستين چيزي که براي بقاي نسل به ذهن مي‌رسد، محيطي سالم و بي‌خطر براي زندگي است. انسان، بنابر حس پيش‌بيني و استدلالي در مناطق پر خطر خانه‌‌اش را بنا نمي‌کند. انتخاب انسان براي زندگي همواره محيطي بوده که با شرايط زيستي ساده‌تر و خطرات کم‌تر بتواند در آن‌جا زندگي کند.   مراتع، دشت‌ها، دامنه کوه‌ها، سواحل دريا، حاشيه رودخانه‌ها، از جمله مکان‌‌هايي به شمار مي‌رود که بشر طي سال‌ها براي اسکان انتخاب مي‌کرد. به همين دليل است که بيش‌تر تمدن‌ها و شهرها در اين مناطق شکل گرفته اند. در طول زمان، انسان دوست طبيعت و طبيعت دوست انسان به شمار مي‌رفت. با گذشت زمان و توسعه شهرها انسان از زندگي در طبيعت فاصله گرفت و به زندگي صنعتي روي آورد. کارخانه‌ها و ساختمان‌‌هاي غول پيکر به کلي تعامل زندگي انسان با طبيعت را از بين برد. در طول چند دهه ميزان آلايندگي کارخانه‌ها و زباله‌هاي صنعتي و بخارهاي سمي ناشي از دود موتور ماشين‌ها سلامت محيط زيست را به خطر انداخت. انساني که تا چندي پيش هم چون دوست در دل طبيعت و همراه با طبيعت زندگي مي‌کرد، اکنون به بزرگ‌ترين تهديد براي محيط زيست تبديل شده بود.  افزايش آلاينده‌ها، قطع بي‌رويه درختان، آلودگي آب‌ها، فرسايش خاک و غيره انسان را به فکر چاره انداخت. جمعيت‌‌هاي دوست دار محيط زيست و حافظ طبيعت دست به فعاليت زدند چرا که محيط زيست در معرض نابودي بود.  در اصل خطراتي که محيط زيست را تهديد مي‌کند، مراتب متفاوتي دارند. آلاينده‌هاي هوا، آلاينده‌هاي آب و خاک، عوامل فرسايش خاک، تخريب کردن مراتع و جنگل‌ها همه و همه در افزايش آلودگي تأثير‌گذارند.  زميني که امروز روي آن زندگي مي‌کنيم، پير‌تر از آن است که بتواند بدون کمک ساکنان خود حياط طبيعي را ادامه دهد. به همين دليل توجه به محيط زيست و حفاظت از آن جز اولويت‌ها و سياست‌‌هاي مسؤولان اکثر کشورها به شمار مي‌رود. در ايران سياست‌‌هاي تعريف شده هميشه منطبق بر حفظ و ارزش‌گذاري بر محيط زيست بوده است. منظور از حفاظت از محيط زيست، تلاش براي دست‌يابي به توازن ميان استفاده از منابع طبيعي و حفظ آن‌ها براي آينده است. حفظ منابع و ذخاير زير زميني، مصرف درست انرژي‌ها و حفاظت از گونه‌هاي زيستي گياهي و جانوري و غيره نمونه‌اي از اين موارد است. امروزه انسان آگاه و متمدن مي‌داند كه حفاظت از گونه‌ها و گوناگوني زيستي جانداران و حفظ بقاي آن‌ها براي او سودمند است. دولت‌ها در طي سال‌ها با صرف هزينه‌هاي گزاف تلاش کرده‌اند تا آگاهي مردم را براي حفظ و سلامت محيط زيست بالا ببرند. تلاش‌هاي انجمن‌‌هاي حامي محيط زيست و سياست گذاري‌‌هاي دولت‌ها باعث شد که مردم تيشه به ريشه خود و طبيعت نزنند و زمين را در بارور ساختن و حفاظت از منابع خود ياري کنند. 

 

سلامت و حفاظت محيط زيست ارتباط تنگاتنگ با حيات سالم جامعه دارد. همان‌گونه که در جوامع بشري، بهداشت و پيشگيري مقدم بر درمان است، تأمين فضاي سالم و محيط زيست مناسب نيز مقدم بر جبران خسارت‌هاي ناشي از محيط زيست آلوده است. سالم نگه داشتن محيط زيست يعني رعايت حق زمين، هوا، آب، خاک، دريا، صحرا، کوه و دشت، گياهان، حيوانات و ساير موجودات و عرصه‌هاي محيط زيستي که با حيات جامعه ارتباط دارند. تأمين سلامت و بهداشت محيط زيست از اصول اوليه است. مردم و مسئولان جامعه موظفند در تحقق اين مهم سعي و تلاش خويش را به کار گيرند. ولي آنچه عملا در زندگي جوامع مختلف بشري ظهور دارد و نمايان است، نشان مي‌دهد که عده‌اي بي‌مهابا براي تأمين منافع خويش به همه اصول زيست محيطي پشت پا زده و هيچ‌گونه حريمي را رعايت نمي‌کنند.

 استفاده از صنعت و تکنولوژي و فعاليت و پويايي افراد جامعه در تمام امور سازنده و سودمند رواست ولي بهره‌برداري از آن در امور تخريبي و تهاجمي، کشنده و سوزنده و تباه‌کننده زمين، دريا، گياهان، جانوران و انسان‌ها هرگز روا نيست.

يکي از راهکارهاي بسيار موثر و سازنده در صيانت از سرمايه‌هاي حياتي خداوندي، فرهنگ‌سازي مي‌باشد. وجود فرهنگ و فرهنگ‌سازي در هرمورد از عوامل اساسي حيات بشريت، از عوامل اساسي در پيشرفت و پيشبرد آن عوامل است. در مورد حفاظت از محيط زيست نيز بديهي است که براي نجات و حفط آن از تهديدات گوناگون مي‌بايد فرهنگ توجه به اهميت و ارزش محيط زيست سالم در بين آحاد مردم ايجاد و تقويت شود.

با توجه به اينکه مهمترين هدف در ارتقاي فرهنگ زيست محيطي افراد جامعه، ايجاد شناخت در مورد اهميت تعامل انسان با محيط زيست و تاثير عملکرد منفي يا مثبت وي بر محيط است لذا در پايه‌گذاري فرهنگ حفاظت از محيط زيست و ترويح و توسعه آن مي‌بايد سازمان‌هاي مسئول و تأثيرگذار بر مقوله آموزش ازجمله وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و فناوري، سازمان صدا و سيما، سازمان تبليغات اسلامي، حوزه‌هاي علميه، تشکيلات غيردولتي طرفدار محيط زيست و سازمان حفاظت از محيط زيست سهيم باشند و هر کدام به سهم خود در اين زمينه اقدام اصولي و ريشه‌اي به عمل آورند.

رکن اصلي در آموزش افراد جامعه ايجاد توانمندي در آنان براي تصميم‌گيري صحيح، تغيير رفتار و عملکرد و استفاده بهينه از منابع مي‌باشد. هر چه آگاهي مردم جامعه در مورد محيط زيست بيشتر باشند، اجراي قوانين و رضايت‌مندي آنان نيز افزايش مي‌بايد و هر چه ساختار توانمندسازي افراد در اجراي قوانين محيط زيستي و احساس مسئوليت آنان بيشتر شود رابطه مثبتي با توانمندي رواني و ايجاد انگيزه دروني در افراد به وجود مي‌آيد.

براي آموزش افراد جامعه در مورد پيشگيري از تخريب محيط زيست لازم است برنامه‌ريزي منظمي بر مبناي اولويت‌ها در جامعه صورت گيرد و بر اساس آن، سازمان‌هاي مسئول با توجه به وظايف تعريف‌شده، اولويت‌ها را در برنامه کاري خود بگنجانند.

 

جمعيت‌هاي مردم‌نهاد طرفدار محيط زيست نيز مي‌بايد به صورت فعالي و با ارائه برنامه‌هاي عمومي و همه‌کس فهم نسبت به افزايش آگاهي و توجه مردم به مسايل زيست محيطي اقدام نمايد.

 

 

جمعه:16/7/95....ئالووک.....کارگ و هه رمی..

ادامه نوشته

جمعه (2/6/95) نیرخاسان...کانی بردوکه....

ادامه نوشته