مراسم احیاء شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در مساجد شهر مهاباد برگزار شد.


مراسم احیاء شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در مساجد شهر مهاباد برگزار شد. با فرا رسيدن ليالي قدر مراسم احیاء شب نوزدهم ماه مبارک رمضاندر مساجد شهر مهاباد با حضور سوگواران و عزاداران امام اول شيعيان حضرت علی (ع)همراه با دعاي جوشن كبير،سخنراني،عزاداری و مراسم احياء برگزارشد.
     
 

بازدید مدیركل محترم میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری استان اصفهان ازمهاباد

روز گذشته آقای الهیاری مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری استان اصفهان وریس اداره میراث شهرستان آقای صدوق به اتفاق برخی کارشناسان میراث بعد جلسه با برخی اعضاء شورای اسلامی شهر در شهرداری مهاباد از خانه قدیمی ارباب حسین بازدید وقول های مساعدی را برای کمک ومرمت بناهابی تاریخی وقدیمی شهر مهاباد دادند.دکتر فریدون الهیاری در بازدید از بافت تاریخی وخانه تاریخی ارباب حسین شهر مهاباد درمصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا وسیما،از ثبت بافت تاریخی شهر مهاباد در فهرست آثار ملی خبر داد،و گفت: برای نظارت بیشتر بر بافت تاریخی و رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی،ایجاد پایگاه حفاظت از بافت تاریخی و میراث فرهنگی این شهر در دستور کار قرار دارد.


برگزاری مراسم سالگردشهادت سردارشهید علیرضا غلامی در گلزار شهدای شهر مهاباد

مراسم هجدهمین سالگرد شهادت سردار شهید علیرضاغلامی فرمانده گروه تفحص لشکر 14 امام حسین(ع) روز پنج شنبه 21 خرداد در گلزار شهداء مهاباد برگزار گردید.در این مراسم پر شکوه و روحانی که با حضور مسئولین شهر ودوستان شهید واهالی خون گرم شهر برپا شده بود، همرزمان شهید غلامی به بیان خاطرات ورشادتهای این شهید والامقام پرداختند.

برداشت انجیر پیش رس در باغات شهر مهاباد

زمان و نحوه برداشت محصول انجیر بسته به نوع انجیر متفاوت است. انجیر نوبت اول( پیش رس)  مهاباداز نیمه دوم خرداد به مدت یک هفته برداشت می شود و بیشتر مصرف خانگی ونوبر را دارد. 

fig3 


انجیرمهاباد در نوبت دوم  دیرتر شروع به رسیدن می کند و معمولاً برداشت آن تدریجی بوده و از اواخر تیرماه آغاز می گردد. برداشت این نوع انجیر به کمک دست انجام می شود. معمولا به علت ترشح شیره در زمان برداشت از دستکش استفاده می شود (ترشح شیرابه در زمان جداکردن میوه از درخت نشانه این است که میوه هنوز به طور کامل نرسیده است). برداشت محصول در انجیر نوبت دوم معمولا به طور یک روز در میان 30 تا 40 روز طول می کشد وعلاوه بر مصرف خانگی بیشتر آن به توسط مغازه داران خاص با قیمتی کم خریداری شده وجهت فروش  به میادین میوه تر بار اصفهان و تهران ارسال می گردد.

انجیر در درجه حرارت 35 - 25  درجه سانتیگراد به خوبی رشد می کند ولی درجه حرارت بالای 42 درجه سانتیگراد کیفیت میوه را کاهش می دهد. انجیر در مقابل سرما در دوره جوانی حساس است. درختان جوان در سرمای 3- درجه سانتیگراد در ماههای آذر و دی آسیب می بینند ودر درجه حرارت 9 - درجه سانتیگراد از بین می روند. تنه درخت حرارت 10 - درجه سانتیگراد انجیر ( Ficus carica   )  گیاهی از خانواده Moraceae  که گلهای نر و ماده آن جدا از هم و بصورت فشرده در روی قسمت داخلی محور گل آذین واقع شده اند. از نظر گیاهشناسی انجیر میوه مرکب است یعنی مجموعه ای از میوه های کوچک خشک در سطح داخلی یک نهنج آبدار گوشتی قرار گرفته است میوه انجیر یکی از میوه های بهشتی است که مسلمانان برای این گیاه احترام و ارزش خاصی قائل هستند و در قرآن کریم در ابتدای سوره مبارکه تین به این گیاه قسم یاد شده است .

 تاریخچه واهمیت اقتصادی محصول

موطن اصلی درخت انجیر اروپا ، آسیا ، آفریقا ونواحی مدیترانه بوده و بهمین جهت آنرا جـزء میوه های مناطق نیمه گرمسیری ( Subtropical ) طبقه بندی کرده اند . درخت انجیر بسیار قدیمی است آثار این درخت در آخر دوره دوم ( کرتاسه ) دیده شده است. در مصر باستان از 2800  سال قبل از میلاد مسیح کاشت درخت انجیر مرسوم بوده است و در دوره سلسله پنجم از فراعنه مصر از میوه و چوب آن استفاده میکردند. یونانیان قدیم نوع اصلاح شده این درخت را تحت نام انجیر ( آتیک ) میشناخته اند. بطوریکه یکی از پادشاهان ایرانی هر روز میوه انجیراتیک که در منطقه آتیکا در یونان تولید می شده  مصرف میگردد تا  فتح مکانهایی که دارای چنین میوه مرغوبی هستند از یاد نبرد و رومیها این درخت را با معتقدات مذهبی خود در آمیخته آنرا نشانه سعادت و پیشرفت و ترقی روز افزون می دانسته اند . میوه انجیر یکــــی از مدعی ترین میوه ها در اسپانیا است . اعراب پس از حمله و فتح کشور پرتقال درخت انجیر را به آنجا بوده اند . در سه کشور آمریکا ، ژاپن و شوروی سابق در زمینه اصلاح نباتات بر روی انجیر مطالعات زیای صورت گرفته است . در آمریکا درسال 1956  بعد از 34 سال کار مستمر و مداوم در زمینه تلاقی ( Hybrid  ) از میان 300000 نهال تدوین یک واریته جدید به نام کندریا Condria   گرئیس و معرفی گردید . تاکنون نردیک به 1000 واریته انجیر در جهان شناخته شده و در سیزده کشور جهان بیش از 15 کلکسیون انجیر وجود دارد . پراکندگی انجیر در جهان بیانگر این موضوع است که این گیاه با شرایط مختلف آب وهوایی سازگاری خوبی نشان می دهد.

انجیر در مناطق گرمسیری ونیمه گرمسیری و معتدله کشت می شود و یکی از مهمترین میوه ها در پاره ای از کشورهای جهان بویژه کشورهای دریای مدیترانه و دریای سرخ و خلیج فارس بوده و در ردیف انگور، خرما ، زیتون قرار دارد.

بهر برداری از روشنایی و المان پرچم وآبشار در بلوار پاسداران

با تکمیل پروژه عملیات خریدو نصب پایه های روشنایی در بلوار پاسداران با هزینه کردحدود 40میلیون تومان ونصب المان پرچم وآبشار با هزینه کردحدود پنج میلیون تومان توسط شهرداری مهاباد همزمان با ایام میلاد آقا امام زمان(عج) این پروژ با حضور شهردار محترم واعضاء شورای اسلامی شهر به بهربرداری رسید.

این پروژه به خاطر روشنایی مناسب وزیبای المانها رضایتمندی شهروندان عزیز را بیش از پیش از عملکرد شهرداری مهاباد را به همراه داشته است.


جمله اصیل مبادی

متن  نوشته شده به زبان اصیل مهابادی :

گالشچیامو ور کشیدم  و وخیزادم ناخپری جسم تو اورچین عالشی  گالازنه انجیل قلیس دادم  او وختی میجسم داشتم پایین ترقس شدم شقض پام کوفته شد حالا داره توش گورنه میشه فک میکونی توش الو روشنه

آشنایی با مهاباد

مهاباد شهري در كوير مركزي ايران - مه به معني بزرگ است كه آباد كرده بزرگي باشد - وهم مهاباد نام پيغمبر بزرگ ايرانيان است و هم دسته از پادشاهان قديمندو آبش از قنات بسيار معتبري است قريب پنج فرسخ كه از نطنز جاري است . آثار تاريخي آن عبارتند از : يخچال - خندق - كاروانسرا- آب انبارهاي قديمي - قلعه هاي كويري - شبستان مسجد جامع - مقبره پير اويس - آسياب قديمي و قنات مهاباد.
شهر مهاباد يكي از قطب هاي دامداري شهرستان و حتي استان اصفهان مي باشدكه عشاير آن داراي تعداد بسيار زيادي دام كه در فصول مختلف جهت چرا ييلاق و قشلاق مي كنند و نيز داراي محصولات كشاورزي همچون گندم و جو — انار- صيفي جات مي باشد.
وسعت 75 /1437كيلومتر مربع
جمعیت :5000 نفر
فاصله تا مركز استان: 145 كيلومتر
داراي آب و هواي گرم و بياباني و تابستاني گرم م خشك و زمستان سرد و خشك مي باشد
مهاباد شهري بوده كه از ابتداي شهر لاسون شروع و از نزديكي شهر زواره عبور مي كرده و تا يزد و همچنين كاشان راه داشته است و باني آن سلسله سلاطين مهاباديان بوده اند .

دانلود فیلم قهرمانی تیم والیبال ثامن الحجج(ع) مهاباد فروردین 92

لینک دانلود

http://wdl.persiangig.com/pages/download/?dl=http://djamir1363.persiangig.com/video/video-2013-03-31-21-11-47.mp4

تصاویری از مهاباد

برگزفته از وبلاگ  خاطرات کهن مهاباد اصفهان

 

 

ادامه تصاویر در ادامه مطلب 

ادامه نوشته

ورزشی

مسابقات والیبال جام شهدای

شهرمهابادازپنجم فروردین باشرکت تیم های: ثامن الحجج(ع) و المهدی(عج) مهاباد،

نطنز، اریسمان، اردستان، ده آباد و فمی درسالن ورزشی انقلاب

مهابادبرگزارگردید.

درفینال این مسابقات که درروزیازدهم فروردین انجام گردیدتیم های ثامن

الحجج(ع)مهاباد ،نطنز واریسمان به ترتیب مقام های اول تاسوم راکسب

کردند.

بازیکنان تیم قهرمان:1-حسین بهرامیان2-حمید بهرامیان3-محمدبهرامیان4-محمدرضا رضایی5-علی عباسی6-محمد ثنایی7-سید مصطفی کسائی 8-سید جمال معینی9-محمدرضا شفیعیان10-محمدرضا اورنگی 11-مهدی اورنگی

بازیکن اخلاق این مسابقات  سید جمال معینی و بازیکن برتر محمدرضا

شفیعیان هردو ازتیم ثامن الحجج (ع)مهابادشناخته شدند.




برپایی اولین نماز جمعه در مهاباد

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان اصفهان گفت: شصت و یکمین نماز جمعه استان اصفهان در شهر مهاباد اردستان تأسیس می‌شود.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)در اردستان، حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا صالحیان روز گذشته در جلسه هماهنگی جهت تأسیس و معرفی امام جمعه شهر مهاباد اردستان در سالن کنفرانس فرمانداری این شهر اظهار داشت: به برکت انقلاب اسلامی و خون شهیدان اتهاماتی که به شیعیان در خصوص اهمیت ندادن به نماز جمعه بود پاک و برطرف شد.

وی با بیان اینکه امروز در سطح کشور شاهد برگزاری بیش از 700نماز جمعه هستیم، تصریح کرد: در استان اصفهان این 61نماز جمعه ای است که تأسیس می‌شود.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه اصفهان با بیان اینکه مسوولان شهرستان اردستان از مدت‌ها پیش پیگیر بحث برگزاری نماز جمعه در شهر مهاباد بودند تصریح کرد:با توجه به پیگیری‌های نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی و نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان در این امر تسریع شد.

صالحیان خواستار تشکیل ستاد ویژه استقبال از امام جمعه شهر مهاباد در شهرستان شد و تصریح کرد: شخص ویژه‌ای باید از طرف فرمانداری معرفی و پیگیر امور باشد.

وی در ادامه خواستار انجام تبلیغات مناسب در سطح شهر مهاباد در زمینه اهمیت و جایگاه نماز جمعه شد و افزود: باید مشخص شود نماز جمعه در کدام یک از مساجد شهر مهاباد اقامه می‌شود و از لحاظ اجتماعی باید مکانی درنظرگرفته شود که مشکلی از نظر افکار عمومی شهر نداشته باشد.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه اصفهان با بیان اینکه شخص در نظر گرفته شده برای امام جمعه شهر مهاباد حجت الاسلام و المسلمین حسن توکلی است Tبیان داشت: امیدواریم در روز جمعه شاهد آغاز خوبی برای نماز جمعه شهر مهاباد باشیم.

اخبار مهاباد

شهردار مهاباد اردستان:
مسئولان به حفظ بافت قديمي و تاريخي بيشتر توجه كنند

خبرگزاري فارس: شهردار مهاباد اردستان توجه نكردن مسئولين به حفظ بافت قديمي و تاريخي شهر مهاباد و كمبود اعتبار براي عمران و آباداني اين شهر را از مهم‌ترين مشكلات مهاباد اعلام كرد.


به گزارش خبرگزاري فارس از اردستان، غلامحسين خاكسار صبح امروز در جلسه بررسي مسايل و مشكلات شهر مهاباد اردستان توجه نكردن مسئولين به حفظ بافت قديمي و تاريخي شهر مهاباد و كمبود اعتبار براي عمران و آباداني اين شهر را از مهم‌ترين مشكلات مهاباد اعلام كرد و اظهار داشت: مشخص نبودن وضعيت زمين‌هاي اطراف جاده ترانزيت شهر مهاباد با توجه به تنها مكان درآمد اين شهر بودن و عدم امكان استفاده از آن از ديگر مشكلات شهر مهاباد است.
وي تهيه طرح جامع شهر، مشكلات شهرك شهيد عبدالله‌زاده و زمين‌هاي مسكن مهر و پرداخت تسهيلات بانكي به آنها را از ديگر مشكلات شهر مهاباد اعلام كرد و افزود: در صورت همراهي مسئولين و حل اين مشكلات شاهد توسعه شهر مهاباد هستيم.
در اين جلسه توسط حاضرين مقرر شد كه از سوي مديركل شهرسازي و معماري وزارت مسكن، مساعدت در زمينه حفظ بافت قديم شهر مهاباد صورت گيرد.
همچنين قرار شد طرح جامع شهر مهاباد تا سه ماه آينده اجرا شود.
حل مشكل مسكن مهر و ادامه اجراي آن براي متقاضيان و استفاده از الگوي معماري ويژه اين شهر با تشكيل جلسه ويژه بنياد مسكن و مردم از ديگر مصوبات اين جلسه بود.
احداث يك سرويس بهداشتي توسط ميراث فرهنگي، تخصيص بودجه براي فعاليت صنايع دستي شهر مهاباد، مرمت و بازسازي آب انبار تاريخي شهر مهاباد و تخصيص 300 ميليون تومان براي مرمت و بازسازي اين اثر تاريخي و مرمت و بازسازي بدنه بافت قديمي شهر از ديگر مصوبات اين جلسه بود.
حاضرين پس از پايان جلسه از آثار تاريخي شهر مهاباد از بافت قديمي و پروژه مسكن مهر اين شهر بازديد كردند.

تاریخ و جغرافیای مهاباد

تاریخ و جغرافیای مهاباد

اوضاع جغرافيايي

مهاباد يكي از شهرهاي قديمي اصفهان در شمال و در فاصله 145 كيلومتري شهر اصفهان و 22 كيلو متري شمالغربي اردستان واقع شده است. از شمال به كوير نمك از شمال غربي به شهر بادرود از غرب به شهر نطنز از جنوب به ارتفاعات خارزن از شرق به شهر زواره از جنوب شرقي به اردستان محدود ميگردد. مهاباد در طول جغرافيايي 52 درجه و 13 دقيقه ودر عرض جغرافيايي 33 درجه و 33 دقيقه مي باشد. مساحت منطقه مهاباد 1437/75 كيلومتر مربع مي باشد.

ويژگيهاي طبيعي

الف ) توپوگرافي و پستي و بلندي

از نظر توپوگرافي منطقه مهاباد صاف و منتهي به دشت كوير ميگردد. اما در جنوب آن امتداد كوه خارزن با جهت غربي و شرقي كشيده شده است و بطور كلي از شمال به جنوب و از شمال شرقي به جنوب غربي شيب زمين افزوده مي گردد.

ب) پوشش گياهي

منطقه مهاباد از نظر پوشش گياهي جزء ايران مركزي محسوب ميشود و پوشش گياهي آن به علت نامساعد بودن آب و هوا ، جنس خاك و قلت بارندگي فقير و از نوع استپ بياباني و نيمه بياباني مي باشد. اين منطقه بعلت مسطح بودن و عدم ارتفاعات و همچنين اراضي كويري و شنزاري ميزان بارندگي آن كمتر مي باشد اين منطقه داراي آب و هواي گرم و خشك و پوشش گياهي فقير مي باشدو داراي تيپ گياهي متفاوت از گونه هاي سالسون ، اسفند ، آشنان ، تاغ ، خارشتر ، قيچ ، لخ ، شوره و گز مي باشد.

ج) آب و هوا

اين شهر بعلت واقع شدن در كنار كوير داراي آب و هواي بياباني با تابستانهاي گرم و خشك و زمستانهاي سرد و خشك مي باشد. ميزان بارندگي كم و بيشتر آن در فصل زمستان است.

تاريخ مهاباد

در مورد وجه تسميه و سابقه تاريخي مهاباد نظرات و آراء گوناگوني ابراز شده است. آنچه معلوم است مهاباد مركب از دو كلمه مه يا ماه و آباد ، بنابر قول اول ( مه آباد )‌به معني بزرگتر و آباد هم به معني محمور است و به اين ترتيب معناي آن آباد كرده بزرگي و بر فرض دوم ( ماه آباد) هر دو احتمال دارد يكي اين كه ماه به معناي شهر باشد مانند ماه دينور و نهاوند و غيره و معناي آن شهر آباد خواهد بودو احتمال ديگر اينكه نام باني ماه بوده است.

در كتاب آتشكده اردستان چنين آمده است :

در ميان مردم محل چنين معروف و مورد اعتقاد است كه قريه ماه آباد منسوب است به عهد مهاباد پيغمبر عجم كه صاحب كتاب آسماني اساطير بوده و امت او را مهاباديان مي گفتند و تاريخ مهاباد مقدم برتمام طبقات سلاطين دنيا بوده است و بناهايي در مهاباد باستان احداث و بنيان كرده اند كه در اثر بروز حوادث از بين رفته است.

در كتاب الاصفهان نيز در مورد وجه تسميه مهاباد چنين آمده است :

مهاباد از گرمسير است كه بزرگترين دهات اصفهان بلكه ايران است . مه به معني بزرگ است كه آباد كرده بزرگي باشد و هم مهاباد نام پيغمبر بزرگ ايرانيان است و هم دسته از پادشاهان قديمندو هم نوشته اند ماه آباد است و آبش از قناب بسيار معتبري است.

در فرهنگ دهخدا چنين آمده است:

مهاباد قصبه اي است از دهستان گرمسير شهرستان اردستان داراي 3513 تن سكنه و محصولات آن غلات ، پنبه ، انار ، پشم و روغن است.

لغت مهاباد در تاليفات فارسي به صورتهاي گوناگون بيان گرديده است و يا به خاطر انتساب به باني آن يعني مادر رستم نام مهاباد را داشته است.

بطور كلي مهاباد در قديم بلوك مستقلي را تشكيل داده و به تدريج جزء اردستان به شمار آمده است اطراف آن مسطح و هموار و تا كوير فاصله زيادي ندارد. مهاباد داراي 17 رشته قنات بوده و روستاهاي اطراف مهاباد همه سر سبز و در آن كشاورزي مي شده و جمعيت زيادي در آنها زندگي مي كرده اند . امروز بعلت خشك شدن قنوات بيشتر روستاهاي اطراف يا خالي از سكنه شده يا جمعيتي مختصر را در خود جاي داده است. در قسمت شمال و شمال شرقي مهاباد در حاشيه كوير روستاها و حتي شهرهاي زيادي وجود داشته كه بر اثر وزش بادها و حركت دادن ريگهاي روان ويا وقوع زلزله روستاها و مزارع در زير خاك فرو رفته و تلي از شن باقي مانده است. از نظر كشاورزي اين منطقه يكي از حاصلخيزترين مناطق استان مي باشد در قديم مازاد غله اين محل به يزد و كرمان و بنادر حمل گرديده است. امروزه نيز گندم و جو محصول عمده اين منطقه ميباشد كه به سيلوها داده مي شود. ميوه هايش انار ، انجير به ندرت انگور ، توت ، زردآلو و آلوچه و محصول عمده از اين ميوه ها كه به نقاط ديگر صادر ميگردد انار و انجير ميباشد.

مشاهیر و بزرگان مهاباد

 
با سلام خدمت همشهریان عزیز با توجه به اینکه شهر مهاباد مشاهیر و بزرگان زیادی دارد اگر نام کسی از قلم افتاده به بزرگواری خودتان ببخشید.و برای بهتر شدن این وب اگر مطلبی هست در نظرات خصوصی برای بنده بگذارید 
 
 
     

مشاهیر و بزرگان مهاباد

علي ابن احمدبن علي مهابادي

آن جناب فرزند احمدبن علي و چنانچه منتخب الدين در فهرست ذكرنكرده او نيز از علماي حديث و از فقهاي شيعه به شمار مي رفته است و خود نيز از پدر و پسرش افضال الدين نيز از او روايت كرده است .

شيخ افضل احمد بن علي مهابادي

احمد بن علي از مردم مهاباد اردستان و از جمله علماي حديث و فقهاي شيعه و از متبحرين درعلموم اديبه به شمار مي رفته كه در قرن چهارم مي زيسته است از كساني كه از او روايت كرده اند پسرش علي بن احمد مهابادي مي باشد از تاليفات او است 1- شرح لمع در نحو 2-والتيبان در نحو 3- والمسائل الدره در اعراب

شيخ الام افضل الدين ابوالحسن بن احمد المهابادي

شيخ افضل الدين مهابادي از مشاهير علماي حديث و فقه و ادب صالح و تقه و متبحر در كليه علوم عالم فاضاضل جليل محدث حافظ صدوق ابوالحسن علي بن عبداله ابن الحسن المكد عوبسكاء بن الحسن ابن الحسن بن علي بن بابويه القمر ملقب به منتخب الدين در كتاب فهرست خود گفته است كه افضل الدين از پدرش واز جدش احمدبن علي روايت مي كرده است و تصانيف او را ذكر كرده مه از آن جمله است . شرح الشهاب و شرح اللمع " ونيز " كتابي در رد تنجيم و كتابي در اعراب و نيز ديوان شعري دارد و رسالاتي در نثر دارد . طبق فهرست معارف افضل الدين مهابادي شرحي هم بر نهج البلاغه حضرت علي (ع) نوشته است . از اشعار او است كه طبق نقل از تايخ طبرستان در مرثيه عزالدين يحي مقتول به حكم خوارزمشاه سروده است .
سلام الله ماطلع الثريا   علي المظلوم عزالدين يحي
شهيد كالحسين بغير جرم   قتيل مثل هابيل و يحي

ميرزا عباس مهابادي

ميرزا عباس فرزند جعفربن محد بن محمد باقر اردستاني بوده مه در مهاباد ريگستان زواره در قرن 14 تولد يافته و با اينكه د رسن بلوغ به تحصيل اشتغال يافته و با اينكه در سن بلوغ به تحصيل اشتغال يافته در نتيجه پشتكار و جديت از فضلاي زمان خود محسوب و خط شكسته را بسيار خوب مي نوشته در تشكيلات سال 1306 شمسي دادگستري (وزارت مرحوم علي اكبر خان داور ) سمت رئيس دادگستري اصفهان تعيين و مدتي به شغل باقي تا اينكه از چند سال قبل وفات يافت .

ضرير نحوي

شيخ احمد بن عبداله مهابادي معروف به ضرير نحوي از مردم مهاباد اردستان و از تلامزه شيخ عبدالقاهر جرجاني متوفي در سال (471 ه.ق) مي باشد كه از فحول نحات و از نويسندگان در ادب بوده است از جمله آثار كتاب او شرح المع در نحو است كه متن آنرا ابن جني تاليف كرده است

حاج كلبعلي مهابادي

حاج كلبعلي در مهاباد متولد و مدتها در قيصريه اصفهان پيراهن و زير جامه فروشي مي كرده و نصر آبادي در تذكره خود نوشته "مرد صالح و پاكيزه بود در كمال تعصب و پرهيز گاري مدتها به در قيصريه اصفهان پيراهن و زير جامه فروشي مي كرده و با اكثر موزونان و اهل كمال مربوط بوده تتبع شعر قدما بسيار كرده در حل معما و لغز هم ربط داشت .حاج كلبعلي مهابادي شعر بسيار گفته است كه اين چند بيت از اشعار اوست:
نهال قــد تــــو اي سرو ناز لاله عذار   صنـــوبريست كــــه دله زنـــده دارد بـــاز
سر زلف تو كه سوداي بني آدم ازاوست   شب قدريست كه احياء همه عالم از اوست

خطيرالدين ابوالمعالي مهابادي

خطير الدين ابو المعالي حسن بن محمد مهابادي از بزگان و امراء مهاباد را عهده دار بوده از فضلا ء و دانشمندان قرن مذكور است

محمد محد مهاباديها

فرزند مصطفي به 1304 شمسي در مهاباد اردستان متولد شد وي داراي طبع شعر بود و به سال 1365 شمسي در تهران وفايات يافت از اشعار او :
خوش است سير و تفرج به جانب صحرا   به شرط آنكه بوند جمع دوستان همراه

پير اويس

پير اويس يكي از عرفا ء معروف و مشهور مهاباد مي باشد كه قبر او در مهاباد مي باشد كه بقعه او به به دستور امام حسن عسگري بنا گرديد .

ملا ميرزا مهابادي

ملا ميرزا مهابادي در كتاب تاريخ عمومي اردستان نامش ذكر گرديده ولي اطلاعات دقيقي از او در دست نيست .

حاجي محمد علي مهابادي

حاج محد علي مولودش مهاباد و موطنش اصفهان بود نصر آبادي در تذكره مي نويسد :" سليقه اش در عالم معني راست بين و اطوارش در هرباب دلنشين , با اين كه تحصيل نكرده باز دخل هاي محسوب در معاني مي كرد و مذاق تصويب مفرطي داشت و تتبع بسياري از مثنوي مولوي و اشعار و مذاق تصويب مفرطي داشت و تتبع بسياري از مثنوي مولوي و اشعار غزل به هشتاد هزار بيت جمع نموده بود.

حضرت آيت الله حاج سيد محمد علي مكي حسيني

آقاي حاج سيد محمد علي مكي حسيني فرزند مرحوم ميرزا ابوالحسن , امام جماعت مسجد جامع مهاباد يكي از شخصيتهاي ديني معروف از سلسله جليله حسيني مي باشد و متجاوز از 120 سال پيش در يك خانواده مذهبي در خميني شهر اصفهان (همايونشهر ) ديده به جهان گشود واز آغاز زندگي در مهد علم و دانش پروش يافت و باگذشت اندك زماني متعليم به علوم ديني و متصف به صفات حسنه گرديد . ايشان در اوايل طلبگي با مرحوم آيت الله بروجردي كه از مجتهدين نامي عصر خودش بود در مدرسه علميه اصفهان هم مباحثه بودند و به اتفاق يكديگر براي تحصيل علوم ديني به نجف مشرف شدند و تا آخر اجتهاد با هم مي زيستند و بعد از دوره تحصيل به ايران آمدند . ايشان پس از اقامت در خميني شهر دست به فعاليت سياسي , مذهبي زدند مه مردم از ايشان حمايت نكردند و ايشان به همين علت به مهاباد مهاجرت كردند و به تبليغ دين پرداختند و به مدت جهل سال در مسجد جامع مهاباد نماز جماعت را اقامه نمودند .توكل و ذوق سرشار در او روز افزون گشت و در شب زنده داري و سرپرستي بينوايان سرآمد شد .
همواره به نشر احكام و خدمت به انام مشغول بود آنچنان از لطف خداي متعال برخوردار گرديد كه حدود يك قرن در دو محيط بزرگ توانست انجام وظيفه نمايد . مردم مه از وجودش جز نيكي نديده بودند پروانه وار گرد شمع رخش عشق مي ورزيدند و در رفع گرفتاريها از دم گرم او بهره مند مي گرديدند وي در اواخر عمر به ري مهاجرت نموده و در سال 1393 قمري در آنجا دار فاني را وداع گفته و در حرم مطهر حضرت امامزاده عبداله واقع در سه راه ورامين مدفون گرديد .

علي اصيليان

در سال 1355 در مهاباد اردستان متولد شده و تحصيلات ابتدايي و متوسطه اول را در مهاباد و سيكل را در اردستان گذرانده و در سال 1353 در كنكور سراسري رشته پزشكي ذانشگاه اصفهان قبول شد و سپس جهت خدمت مقدس سربازي عازم جبهه هاي جنگ جنوب شدم مدت 18 ماه در مناطق عملياتي خوزستان خدمت كردم يك سال از طرح نيروي انساني به اردستان رفتم و در خدمت همشهريانم بودم در سال 1363 در امتحان رزيدنتي شركت و با توجه به علاقه خود به رشته تخصصي بيماريهاي پوست در اين رشته قبول شدم و به كار تحقيق و آموزش مشغول شدم در سال 1367 در امتحانات سراسري بورد تخصصي در كشور حائز رتبه اول شدم و از آن تاريخ تاكنون در دانشگاه علوم پزشكي اصفهان مشغول به خدمت هستم و به آموزش دانشجويان و انترنها و رزيدنتها مشغول مي باشم و در سال 1372 به درجه دانشياري ارتقاء يافتم " از تاليفات ايشان:

1) ليشمانيوز جلدي (سالك )

2) بيماريهاي پوستي كودكان و نوزادان

3) بيماريهاي شغلي پوست در دو جلد ترجمه شده است

4) درمان شناسي بيماريهاي پوست ايشان مقالات علمي زيادي در كنگره هاي مختلف ارائه نموده است .

علي قاضي

وي در سال 1355 بدنيا آمد پس از تحصيلات ابتدايي و راهنمايي در زادگاهش مهاباد "تحصيلات متوسطه را در تهران به اتمام رسانيد بعد از آن مدتي به تحصيل علوم رياضي روي آورد و در دوره كارشناسي علوم رياضي را ناتمام رها كرد و مدتي در حوزه مجتهدي تهران دوره مقدمات را طي نمود سپس در رشته حقوق به دريافت ليسانس نائل آمد بعد از دوره ليسانس به اخذ فوق ليسانس نايل آمد بعد از دوره ليسانس به اخذ فوق ليسانس نائل شد و همزمان با آن دوره تربيت مدرس را طي نمود و سپس در دوره دكترا قبول شد وي 30 تاليف در زمينه هاي مختلف نوشته است و ايشان در آموزش و پرورش مسئوليتهايي به عهده داشت و در زمان جنگ بطور بسيجي مسئوليت نيروهاي فوريت هاي جنگ نجف به عهده داشته است" بعضي از تاليفات ايشان عبارتند از:

1) تعليم و تربيت در اسلام و مقايسه آن با مكاتب ومذاهب

2) ولايت فقيه و وجود قدر متقين در مديريتهاي جامعه

3) جايگاه تنبيه در نظام تعليم و تربيت

4) كاربرد اصول مديريت

5) اصول اعتقادات

6) افت تحصيلي و راه حلهاي آن

7) تعليم و تربيت در دنياي معاصر

8) روانشناسي براي معلم

9) ترجمه كتاب جهاد

10) مباني تربيت و اخلاق اسلامي

11) تحليلي بر وصاياي حضرت امام خميني و ...

استاد عباسعلی کامرانیان
1-مولف حدود 100 جلد کتاب است.
2-حدود2700مقاله او در مطبوعات چاپ شده است.
3-استاد برتر وتجلیل شده قرانی شهر تهران است.
4-از بنیان گذاران انجمن اباد اندیشان مهاباد می باشد.
5-برای اولین بار کتاب تپش قلم ایشان به 4زبان فارسی -عربی- انگلیسی -و المانی در ایران جاپ ومنتشر شده است.
6-برنده لوح سپاس مسابقات بین المللی کاریکلماتور می باشد.
7-ریس هیات مدیره مراکز قرانی شهر تهران است.
8-سردبیر مجله قرض الحسنه
9-معلم نمونه شهرتهران است.
10-مدیر عامل بنیاد تحقیقاتی قران واهل بیت ع می باشد.
وبعضی از تحقیقات قرانی ایشان برای اولین بار درجهان انجام شده است مانند:پیامهای کوتاه قران که شامل کل قران است-حقوق بشر در قران- مهارتهای زندگی در قران و...

اسامي بعضي از اطباء داروسازان مهاباد

گرايش به علم پزشكي جه در حال حاضر در بين مردم مهاباد زياد بوده است دانشجويان اين رشته از شاگردان ممتازي بودند و در حال حاضر ما پزشكاني داريم كه داراي مدارج فوق تخصصي مي باشند و در كشور به عنوان متخصصين موفق مطرح مي باشند در اين جا براي نمونه اسامي چند تن از اطباء و داروسازان را كه در خاطرم مي باشد ذكر مي نمايم :
  • دكتر علي اصيليان فرزند عباس
  • دكتر محمد اشرفي فرزند عباس
  • دكتر احمد اشرفي
  • دكتر ابراهيم ادهم
  • دکتر پژمان ایلبیگی مهابادی
  • دكتر عابدي
  • دكتر محمد رضا نادری افشار
  • دكتر ناصر بابايي فرزند علي
  • دكتر رضا اشرفيان پور فرزند حسن
  • دكتر علي سجادي فرزند ميرازحسن
  • دكتر علي قانوني فرزند سليمان
  • دكتر داور قانوني فرزند سليمان
  • دكتر محمود اشرفي فرزند محمد
  • دكتر رياحي فرزند حسن
  • دكتر انصاري
  • دكتر حسين اشرفي فرزند حسن
  • دكتر محمد انصاري
  • دکتر حسین اشرفیان پور
  • دكتر حسينعلي مهابادي فرزند محمد
  • و .....
 باعرض شرمندگی اگر اسم کسی از قلم افتاده در نظرات یادآوری تا اصلاح گردد.

زبان و لغات محلی مهاباد

زبان و لغت محلي مهاباد

در مهاباد زبان و لهجه خاصي وجود ندارد فقط گاهي در بعضي كلمات يك گويش مخصوصي وجود دارد كه اين گويش نيز بيشتر در بين افراد قديمي تلفظ مي گردد در اين شهر براي بعضي از كلمات مترادفهايي بيان مي كنند كه استفاده از اين كلمات نيز رو به نابودي است . سون هدين در كتاب كويرهاي ايران اشاره اي به گويش هاي مردم مهاباد مي كند وي مي گويد .

البته فهميدن حرفهاي چوپانها با لهجه كه دارند هميشه كار آساني نيست زبان در دهان آنها تغيير مي كند به جاي آب مي گويند "او" و به جاي سبز ميگويند "سوز" در اينجا چند ين نمونه آورده مي شود.
لغت تلفظ لغت تلفظ
حيران آج و واج مارمولك بزمجه
باهوش آجير سبو بسو
عادت آميخته لپ بق
احساس برانگيختن آنتريك انسان بدخو بقلمه
آويزان آونگون اساس منزل بنه
دستور ارد راهنما بلد چي
راه پله ارچين خجل بور
سرازيري ارد يليزي انتها بيخ
شپش اشپيش برابر بيرابير
شتر اشتر شكاف بيرين
بي دليل اكلي آنكه بابيل زمين را شخم مي زند بيليار
عقال اگال زن شوهر مرده بيوه سار
توقف نكردن در كار المل مو پت
لنگان لنگان النگته وارونه خوابيدن پرپري = پروانه پسكي
شعله اتش الو بعداز ظهر پسين
انار ترش انار ملس پشه ريز پشولي
ريزه ريزه انجبين انجبين ناراحت پكر
كت انگله شوري سر پوري
آبراه اوبر كاسه پياله
زياد – انبوه اوردال تاير ترتري
كفش اورسي تشت تشتك
پير بودن اوقوني صداي افتادن تلپ
ييلاق ايلاق كره گير تلمب
اينقدر اينقذه نشستن تمرگيدن
بازو بائو هوادار تن ياز
پدر بزرگ باباجي شلوار تومون
پدر شوهر باخسوره شلوار يا دامن قري تمون
مزاحم بارآزار خنده در آوردن تيارت
باران تند بارش زل زل جوجه تيغي تيرتنه
مراسم براي مردگان3 روز قبل از نيمه شعبان برات جهيزيه جاهاز
جاده جده آ بكش چلو صافي
فشار داد چلوند پاره شده جرخورده
نيشگون چنگولي پيدا كردن جس
جوجه چوري زيراندازيچه جليچي
چوب چوق تشك كوچك جمبه
چوگان بازي چوق و گوك چادر شب چاچب
گنجشك چو لوق بادام سبز چاقاله
چروك چيليز شكم بزرگ چالاس
حمام حموم بزنازا چبش
بچه شتر حاشي سريع آمدن چپري
فشار خاچار دست زدن چپول
مادر شوهر خاسرو گردباد چس آلو
توالت خالا محتويات سيراب چغري
جزام خانازيل شكايت چغلي
حمله خجو د كمه پيراهن چفت
گلو خرخره چپ دست چكال
خرماده خرماچكي كثيفكار چلخته
خرخر خرنش مدفوع مرغ چلغور
آتش زير خاكستر خلذه زنگوله اي كوچك كه برگردن حيوانات اندازند زنگوله
دماغو خلوك سرماخوردگي سده
خارش خاريدن خنش ليز خوردن سرخوردن
زيرگوش خوگوش مشت سقلمه
نشان روي حيوانات داغ سبز سوز
صداي افتادن دامبس سوراخ كردن سولاخ
لباس بچه داواچي اخمرو سه گرو
شكاف درز تماشا كردن سيل
مي لرزيد درشيد پرتاب دست شالان
معطل نكردن دفر راست رفتن شق رفتن
لاغره اندام دقازه باسن شقض
بي اصل دله سيراب شكمبه
سرپايي دمپايي پيراهن زنانه محلي شليل
فشار داندان بهم دندون قريچه نسيم شمال
دلو دول سوب شوربا
ظرف قندي پارچه اي دوليچي قند طناب طاناف
زود پز ديزي هواپيما طيره
قيف راحتي اجتماعي نيست عجوتي
جداكردن گوسفندان راگا رنگين كمان علم سبز مصطفي
لباس رخت مترسك علومه
طاقچه رف لب گز غزنجو
تسمه پالان خر رونكي يعني فراركردن فلنگ
استفراغ زرد آب حوله حمام قديفه
هويج زردك آجر قزاقي
خونابه زنجوه غربال قلبيل
چانه زنقدون چيز زياد قلپه
بردوش گرفتن قلنديشو قلقلك قلقلي
قورت دان قليس دادن خبردادن لاپرت
قيافه گرفتن قمپز سقط جنين لاكرده
تار عنكبوت كاراتنه بيابان لتري
بز دو ساله كالار خيس ليچ
كلاغ زاغ كالاغ جره لغزنده ليز
قارچ كالاقذي احساس گرسنگي كردن ليس رفتن
بچه سگ كتره باريك اندام ليلاس
خبردادن كتفا آب دهان ليوير
زيپ كشو بوس ماچ
كثيف كردن كلفيكن بي مزه مايه تو
كوزه بي دسته كلك برابر ، مساوي متارف
خربزه نارس كمبيزه بالشت متكا
ته ديگ كوريچي سيني مسي بزرگ مجميه
ساقه خشك گندم كوزالي جمع شده مچاله
نوعي قفل چوبي كولون مضحك و خنده دار مدك
كلوخ كولوق چمن مرغ
چرك كويره كره مسكه
مدفوع سگ گال مشك آب مشكوله
گوساله گچي خوشگل مقبول
شعله آتش گزنه قيچي مقراض
گروه گروه گروگر قشنگ و زيبا ملوس
خربزه نارس گل گيري تحريك شدن مول مولي
پريدن گلمپك متكا نازبالشت
گمبد گمبزي گلو ناقوليسي
زگيل گوچاله مادر بزرگ ننجون
لانه مرغ گون ادا درآوردن نوا
موي سر زنان گيس لوس واچايده
بلند شو وخي زير قول زدن وادانگ
بلند شو وخيزا سرگردان وريو
بنشين ورتمرگ مانع آب وره
بالا پريدن ورجيكي تند تند ورور

تارخچه شهرداری مهاباد

شهرداری مهاباد

شهرداری مهاباد در سال 1374 با مسئولیت  آقای عباسعلی تقی زادگان تاسیس گردیده وپس از ایشان توسط آقای محمود خورشیدی اداره گردیدو سپس آقای غلامحسین خاکسار مهابادی شهردار بوده  و هم اکنون آقای محمد پورفتحعلی شهردارمهاباد می باشندودرجه شهرداری نیز 2 می باشد .

شهر مهاباد دارای اماکن تاریخی و دیدنی بسیار منجمله خانه های قدیمی مربوط به عهد صفویه و ماقبل آن ، سابات ، یخچال قدیمی ، باغات ، آب انبارهای قدیمی و ... می باشد .

هنر کده سایه

هنرکده سایه مهاباد با مدیریت حسین بهرامیان آماده خدمت به تمامی همشهریان عزیز میباشد:

 


نازلترین قیمت                                  بهترین کیفیت

چاپ بنر           برش شبرنگ            پارچه نویسی            دیوار نویسی

تابلو سازی       خطاطی با قلم         آموزش خطاطی          و ...

 

تلفن: ۵۳۲۳۳۷۷-۰۳۶۲

همراه: ۰۹۳۹۹۶۱۳۹۸۹