صفحه اصلی پروفایل مدیر آرشیو وبلاگ عناوین نوشته ها
مشخصات وب
روستای مهاباد ثبت خاطرات وآداب ورسوم و سنن وجاذبه های روستا دغدغه ایست که مدتهاست ذهن مرا به خود مشغول داشت ونگران بودم نتوانم حق مطلب را ادا کنم ازطرفی گذشت زمان وازدست رفتن ثانیه های طلایی فرصت مرا بر  این داشت تا بالاخره دل به دریا زده وکاررا شروع کنم امید وارم دوستان وهمولایتی ها کمک کنند تا مطالبی پربار برای نسلهای بعدی جمع آوری ودر دسترسشان قرار دهیم
انشا  ...
روستای مهاباد در عرض جغرافیایی '07/34 و طول جغرافیایی '49/58 واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریا 1515 متر است. مهاباد از روستاهای کوهستانی وییلاقی شهرستان گناباد است و فاصله آن تا مرکز دهستان(کاخک)حدود 20 کیلومتر است.در ادوار گذشته به این روستا ( ماوا ) می گفتند که به معنی جا ومکان می باشد ولی به مرور زمان وتقریبابا تاسیس مدرسه در سال  1350  نام روستا به مهاباد تغییر پیدا کرده است .

باتوجه به اظهارات ریش سفیدان  محل اولین ساکنان دائمی در این روستا به حدود بیش از دویست سال پیش بر میگردد وقبل از آن مالکان مضارع کشاورزی وقنات درروستای رضو (رزو ) ساکن بوده وبرای کشاورزی یا دامداری به اینجا رفت وآمد داشته اندو ساخت وسازهای قدیمی و موجود نیز مبین این مطلب می باشد . البته قبل از آن به لحاظ موقعیت جغرافیایی و وجود جان پناههای طبیعی که در دل صخره ها ی دامنه کوهستان مشاهده میشود وآثار حیاتی بجا مانده بر سقف ودیوار ه آنها حکایت از سکونت افراد محتملا چوپانان و دامداران  در جان پناههای طبیعی دارد .
مهاباد در سال 1385، 62 نفر و در سال 1355، 146 نفر جمعیت داشته است. و متاسفانه به علت خشکسالی های متوالی ونبود زمینه کشاورزی واشتغال مناسب برای جوانان به شدت جمعیت رو به کاهش است  ودر صورت استمرار این روند دیری نخواهد پایید که خالی از سکنه شود  .


موضوعات وب