"سیب"مهمترین محصول کشاورزی مهاباد

سیب از جمله محصولات مهم و مطرح در بین محصولات باغی مهاباد محسوب میشود.
در حال حاضر ارقام "رد" و "گلدن" در باغات شهرستان وجود دارد که به تازگی دو رقم دیگر به نامهای "گراند اسمیت" و "گاله" اضافه شده و رقم جدید دیگر به نام "استارکینگ" در دستور کار مسولین قرار دارد.
 سالانه حدود ده درصد از سیب تولیدی این شهرستان به صورت تازه خوری مصرف می شود و بیشتر آن به استانهای تهران، اصفهان و سایر استانهای کشور و مقادیر قابل توجهی هم به کشورهای همجوار از جمله عراق صادر می شود.
 شهرستان مهاباد بیش از 8 هزار و 700 هکتار باغ دارد که 5 هزار و 330 هکتار آن باغ سیب است از این میزان 4 هزار و 100 هکتار بارور است.

ملاجامی

" ملاجامی"از اماکن متبرکه و زیارتی مهاباد می باشد که در میدانی به همین نام واقع شده است.

سید ملا جامی چوری که از بزرگان دینی عصر خود بوده ، به دعوت بداق سلطان از روستای چور مریوان جهت تدریس دروس دینی در مسجد سرخ،به مهاباد دعوت شدند و بعد از اقامتی طولانی وفوت،ایشان در همین شهر به خاک سپرده شدند.

مسجد جامع مهاباد


مسجد جامع مهاباد در خیابان حافظ مهاباد قرار دارد. این مسجد در گذشته در بافت قدیمی شهر قرار داشت. در حال حاضر این بافت تغییرات عمده ای یافته است.


مسجد جامع که به مسجد سرخ نیز معروف است، به دستور "بداق السلطان" حاکم مهاباد ساخته شد و در زمان شاه سلیمان صفوی تکیمل شد. همچنین مدرسه ای جهت تحصیل طلاب علوم دینی نیز در ضلع شرقی آن تأسیس شد.


این مسجد ازقدیمی ترین مساجد مهاباد است و از نظر توازن در طرح  با هجده گنبد خشتی و شبستانی با هجده ستون سنگی و حجره های پیرامون آن از زیباترین بناهای تاریخی استان به شمار می رود. مصالح به کار رفته در پی دیوارها، ستون ها و کف شبستان سنگ و بقیه قسمت های آن آجر است. جدا از تراش سنگ ستون ها و نوع آجر چینی بنا – به ویژه در بخش داخلی شبستان که از توازن مناسبی برخوردار است- کل فضای مسجد و حجره های اطراف صحن بدون تزیینات معماری است.