استقبال طبیعت گردان از جاذبه های تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد


آژانس خبری-تحلیلی زریان؛ رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد از افزایش بازدید گروه های طبیعت گرد از جاذبه های تالاب بین المللی کانی برازان این شهرستان در طول یک ماه اخیر خبر داد



به گزارش زریان، "کامران حسینی" روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بارندگی های بسیار مناسب پاییزه و شرایط مطلوب و امنیت موجود در این تالاب باعث شده که شمار زیادی از انواع پرندگان مهاجر و بومی در این تالاب سکنی گزیده و فضای زیبا و جالبی را برای مشاهده این پرندگان برای گردشگران فراهم سازد.

وی گفت: افزایش شمار پرندگان موجود در این تالاب نسبت به سال گذشته موجب شده تا استقبال تورهای طبیعت گردی نیز برای بازدید از این تالاب که نخستین سایت پرنده نگری کشور است نسبت به گذشته افزایش چشمگیری پیدا کند.

حسینی اضافه کرد: در طول یک ماه اخیر سه گروه طبیعت گردی به تعداد بیش از 40 نفر از شهرهای کرج و تهران برای بازدید از این تالاب به این منطقه سفر کنند.



وی گفت: با کاهش تدریجی دمای هوا در مناطق شمالی و آغاز فصل سرما و نیز مهیا شدن شرایط مطلوب اسکان، این پرندگان هم اکنون پذیرای بیش از 12 هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی است.



حسینی یادآور شد: این پرندگان مهاجر در ادامه مسیر کوچ خود از شمال به جنوب مدتی را در این تالاب به استراحت و تغذیه پرداخته و با کاهش دما در این منطقه، کوچ خود را به مناطق گرمتر ادامه می دهند.



وی افزود: این تالاب به دلیل وضعیت و امنیت مناسب آن، به یکی از استراحتگاه ها و زیستگاه های مهم پرندگان در شمالغرب کشور تبدیل شده که همه ساله پذیرای شمار زیادی از انواع پرندگان مهاجری است که در مسیر پرواز خود وارد این تالاب می شوند.



تالاب کانی برازان، با وسعتی افزون بر 900 هکتار در 30 کیلومتری شمال مهاباد واقع شده و از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران معرفی شده است.



شهرستان مهاباد با داشتن تالابهای کانی برازان، قوپی باباعلی، حسن خان، گروس، داشخانه و قره قشلاق همه ساله در فصول بهار و پاییز پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر از جمله سیلوش، آووست، خروس کولی، حواصیل، پلیکان، تنجه، فلامینگو و انواع مرغابی و اردک از جمله اردک سرسبز، ارده ای، سرحنایی و بلوطی است.



از بین تالابها این شهرستان، کانی برازان و قوپی باباعلی جزو تالابهای بین المللی به شمار می روند.


منبع خبر(متن):http://www.ziryan.ir


مشاهیر،بزرگان مهاباد-4

عزیز شاهرخ،خواننده


9سالگی


عزیز شاهرخ در سال ۱۳۱۷ شمسی در محله "قبران" که امروزه جزو خیابان وفایی در شهر مهاباد است دیده به جهان گشود.پدرش "عبدالله" و پدر بزرگش اهل پژ در کردستان عراق بودند.


پرتره توسط استاد سمکو پاکزاد

پرتره توسط استاد محمد احمدزاده


پدر بزرگش در جوانی به کردستان ایران آمد و در یکی از روستاهای منطقه منگور ماندگار شد و با دختری از ایل منگور ازدواج نمود. مادرش "آمنه" اهل "نهری" کردستان ترکیه بود که در جنگ بین الملل اول همراه برادرش آواره ایران شده بود و پدر و مادر و خانواده اش را روسها کشته بودند.


استریو شاهرخ(چهارراه آزادی)


با کمال تاسف، برادرش (دایی استاد شاهرخ)هم در بازار قدیمی ارومیه به دست جیلوها کشته می شود.وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در سال ١٣٣٩ شمسی در شهر مهاباد به پایان رساند و برای ورود به مرکز تربیت معلم به ارومیه رفت.


همراه با استاد ناصر رزازی

همراه با استاد ناصر رزازی


از راست:ناصر رزازی-کریم طلایی-عزیز شاهرخ


در سال ١٣٤٠ شمسی به استخدام اداره فرهنگ درآمدو بعد از 3 سال تدریس ، دراواخر سال ١٣٤٢ شمسی از سوی ساواک بازداشت شد و به تهران منتقل شد. بعد از تحمل سه سال  حبس ،در سال ١٣٤٥ شمسی از زندان رهایی یافت.متاسفانه در این ایام پدر و برادرش را از دست داد .


شیراز-قبل از انقلاب

گروه موسیقی مهاباد به سرپرستی استاد شاهرخ

از راست:قادر عبدالله زاده(قاله مه ره)-یوسف کریمی(عه جال)-امیر خالندی(ایستاده درعقب)-پولا نانوازاده-عزیز شاهرخ-سلیمان بلوری-ابوبکر بلوری-سلیمان ایرانپناه-رسول نادری

 عکس و توضیحات مربوط به آن از صفحه فیس بوک آقای پولا نانوازاده


از راست:کریم قیومی-طاهر خلیلی-اسماعیل شاهی-عزیزشاهرخ-محمد ماملی-......

از راست:جعفر ماملی-عزیز شاهرخ-محمد ماملی-......


بعد از زندان نیز ١٠ سال از هرگونه فعالیت دولتی واجتماعی محروم گشت.پس از پایان این دوران،در اداره فرهنگ و هنر استخدام شد و بعد از 5 سال فعالیت در این اداره،بعد ازانقلاب و اجرای طرح پاکسازی ادارات،از کار برکنارشد.از سال 1360در استریوی متعلق به خودش در چهار راه آزادی ،مشغول به کار و فعالیت می باشد.


در حال کوهنوردی


عزیز شاهرخ در آذر ماه سال1345و بعد از رهایی از زندان رژیم منحوس پهلوی با دختری مهابادی به نام "کبری غوثیه" وصلت نمود که حاصل آن پنج فرزند دختر بوده است.


سال1335-تیم فوتبال مهاباد-از چپ نفر اول

ایستاده ردیف آخر:از سمت چپ ،نفر پنجم

سمت راست-نفر اول-1338.1.24


صدای عزیز صدایی منحصر به فرد و دلنشین بود و خانواده‌اش نیز بسیار خوش صدا بودند بطوریکه پدر و برادر بزرگتر عزیز هم به خواندن علاقه داشتند. برادر بزرگش که متاسفانه در ایام جوانی فوت کردند،در روی آوردن عزیز شاهرخ به خوانندگی نقش موثری داشت.


از راست:محمد ماملی-وریاماملی-کژال شاهرخ-عزیز شاهرخ

عکس از صفحه فیس بوک مهاباد


محمد ماملی-عزیز شاهرخ

عزیز شاهرخ-محمد ماملی


صفحه ها و ترانه های اساتید آواز کردی همچون سید علی اصغر کردستانی،ملا کریم ،کاویس اقا و.....را در اختیارش می گذاشت تا یاد بگیرد و تمرین بیشتر ی بنماید. عزیز شاهرخ با شنیدن آثار این اساتیدبیش از گذشته به آواز کردی علاقه‌مند شد.


مهاباد-سال1362

از راست:عبدالله قاوری-فتاح غوثه-عزیز شاهرخ-.....شاهرخ(دختر)-مصطفی دادار

عکس از صفحه فیس بوک مصطفی دادار


بعدها با همکاری مرحوم سید رحیم قریشی بصورت حرفه ای وارد هنر خوانندگی شد که البته به گفته خودش هیچگاه به این هنر بعنوان شغل و منبع درآمد نپرداخته و همیشه خرج زندگی خود را از راه کسب و کارهای مختلف بدست آورده است.


مهاباد-سینما آریا-سال1358-شب شعر

در این عکس:عزیز شاهرخ-خالد شاطریان-سمکو پاکزاد-ابراهیم قزاق-هاشم خرمی-جهان کریمی-شهیدان رضا وفایق کریمی-علی حسنیانی-سید جمیل حسینی-حامد حسینی


از راست:محمد ماملی-عزیز شاهرخ-.........-یوسف افراسیابی

عزیز شاهرخ-یوسف ابوبکری-محمد ماملی-آکی بابامیری

دریافت جایزه سالانه استاد محمد ماملی از دست آمنه خانم (همسر استاد ماملی)

محمد ناهید-عزیز شاهرخ-مصطفی شیرزاد


همچنانکه در بالا ذکر شداو هیچ گاه به صورت حضوری در خدمت استادی درس آواز نیاموخت، اما با تمرین از روی صفحات ضبط شده گرامافون، آواز را علاوه بر اساتید نامبرده از اساتیدی دیگری نیز همچون محمد صالح دیلان، طاهر توفیق و حسن جزراوی فرا گرفت.


همراه با حسین شریف پناهی(شاعر و نویسنده)


در سال ۱۳۳۶ برای نخستین بار صدای شاهرخ از رادیو مهاباد به گوش همگان رسید.

گرچه حرفه اصلی او معلمی بود اما علاوه بر آن به شعر هم می‌پرداخت تا آنجا که برای آوازهایش ترانه‌هایی می‌سرود. همچنین به آهنگسازی روی برخی ترانه‌ها می‌پرداخت که ماحصل آن تصنیف‌هایی مثل از تنهایی، تو دریایی، شورش ناامیدی، می پرستمت" ده‌ت په ره ستم"، آسمان شین (آبی) بود.


از راست:مجتبی میرزاده-عزیز شاهرخ-حسین شریفی


عزیز شاهرخ دارای سبک خاصی در آواز است که این سبک آواز در موسیقی کردستان مختص او و بسیار پرطرفدار است.او به موسیقی کردی و مقام‌های کردی (قطارکان) مسلط است. مقام شیرین بهار یکی از شاهکارهای اوست که به سبک خود آن را ادا می‌کند. او در چهار کشور دارای مردم کرد زبان یعنی ایران، عراق، سوریه و ترکیه شهرت دارد و یک هنرمند بین‌المللی کرد به حساب می‌آید.


در این عکس:محمد ماملی-وریا ماملی-دکتر علی مولوی-بهروز مولوی-عزیز شاهرخ-غفور منصوری-صلاح منصوری


عزیز شاهرخ تا کنون با نوازندگان چیره دستی همکاری داشته است که از میان آنها می‌توان به استاد مجتبی میرزاده مخصوصا آلبوم از دست عشق و مقام هیوای شیرینم و......همراه این استاد بزرگوار اشاره کرد و همچنین گروه کامکارها، جلیل عندلیبی، سعید فرج پوری، حسین حمیدی، محمد فیروزی، بهرام ساعد و گروه آبیدراشاره کرد.


لندن-میدان ترافالگاری-سال1373

استرالیا(سیدنی)-سال1393


از مشهورترین آلبوم‌های او در میان 36 آلبومش میتوان به  زمانه، ازدست عشق و روناک با آهنگسازی و تنظیم: حمید رضا خجندی اشاره کرد.


همراه با استاد شیرکو بیکس

استاد شاهرخ-خانم هیرو ابراهیم احمد(همسر مام جلال طالبانی)-کاوه بابان زاده

اساتید:عزیز شاهرخ-جلال ذوالفنون-جعفر مینایی


آثارش:

  1. از دست عشق - آهنگساز: محمد جلیل عندلیبی
  2. آوات (آرزو) - موسیقی کردی - آهنگساز: سعید فرج پوری، موسسه فرهنگی هنری ماهور، تهران ۱۹۹۶
  3. زمانه - موسیقی کردی - آهنگساز: سعید فرج پوری، موسسه فرهنگی هنری ماهور، تهران ۱۹۹۷
  4. به یاد سید علی اصغر کردستانی - آهنگساز: سعید فرج پوری، موسسه فرهنگی هنری ماهور، تهران ۱۹۹۷
  5. روناک - موسیقی کردی - آهنگساز و تنظیم کننده:حمید رضا خجندی، شرکت فرهنگی هنری گلبانگ، تهران

اساتید:عزیز شاهرخ-حسین رهبر-محمد ماملی


منبع مورد استفاده:اینترنت.. فیس بوک

کلیه اسامی  عینا کپی شده .صحت و سقم اسامی و اطلاعات مربوط به عکسها و مطالب بر عهده نویسندگان آن می باشد.