طبیعت بهاری مهاباد

عکسها:95/1/23

باغ مکاییل(پارک ملت)

سد مهاباد














روستاهای مهاباد-آفان(9)


"آفان"در 35 کیلومتری جنوب غربی مهاباد -بخش خلیفان -دهستان منگور شرقی ،واقع شده است.

 از جنوب به روستای آغا سوور از شمال به روستای شورآوا و سلوک از قسمت شرق به روستاهای گه نه دار، کونه دی شوگای و قوزلوی چووک و از قسمت غرب به روستاهای مرانه و سولغه می رسد. براساس سرشماری سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۶۰ نفر (۲۵ خانوار) بوده‌است وجود چشمه های فراوان روستای آفان را به یکی روستاهای پر آب منطقه تبدیل کرده است. اسامی برخی از این چشمه ها عبارتند از :  کانی  سه رما بردوان- کانی  حه سه ن خه لیف  -کانی پیاوان و ...


(جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد روستاهای مهابادبه کتاب "فرهنگ روستاهای مهاباد"تالیف:آقایان هرمان وطمانی-زانکو خلیفه مراجعه شود)








دوستداران محیط زیست مهاباد حاشیه تالاب کانی برازان را پاکسازی کردند

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر و شهرداری مهاباد به نقل از ایرنا، جمعی از دوستداران و اعضای انجمن های زیست محیطی شهرستان مهاباد و جوامع محلی حاشیه تالاب کانی برازان با مشارکت یکدیگر در اقدامی زیست محیطی حاشیه این تالاب بین المللی را از وجود زباله و سایر پسماندها پاکسازی کردند

.

شرکت کنندگان در این آیین پاکسازی، از گردشگران و بازدیدکنندگان این تالاب بین المللی خواستند که از آلوده کردن محیط زیست با پسماندها خودداری کنند .
رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: در این عملیات پاکسازی که بیش از 70 نفر از دوستداران محیط زیست این شهرستان حضور داشتند، بیش از یک تن زباله و سایر پسماندها در حاشیه این تالاب جمع آوری شد 



کامران حسینی افزود: در تعطیلات عید نوروز امسال و به ویژه در روز طبیعت بیش از هشت هزار گردشگر از این تالاب بین المللی بازدید کردند که متاسفانه برخی از بازدیدکنندگان پسماندهای خود را در حاشیه تالاب رها کرده بودند .

وی اضافه کرد: این تالاب یکی از مهمترین تالابهای اقماری جنوب دریاچه ارومیه و از با ارزش ترین زیستگاه های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمالغرب کشور به شمار می رود .

حسینی گفت: احیای کامل این تالاب و وجود تعداد زیادی انواع پرندگان مهاجر و بومی در این پهنه آبی، زمینه خوبی را برای حضور علاقه مندان به محیط زیست به ویژه پرندگان در این مکان فراهم ساخته است.



 تالاب بین المللی کانی برازان با وسعتی افزون بر 927 هکتار در 30 کیلومتری شمال مهاباد در سواحل جنوبی پارک ملی دریاچه ارومیه و بین روستاهای خورخوره و قره داغ واقع شده و به علت برخورداری از آب دائمی به محل زیست انواع پرندگان بومی و مهاجر تبدیل شده است .

این تالاب بین المللی از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران نیز معرفی شده است

این تالاب زیبا و شگفت انگیز همچنین با پیوستن به مناطق چهارگانه زیست محیطی در فهرست پناهگاه های حیات وحش کشور نیز به ثبت رسیده است
در منطقه کانی برازان همچنین تاکنون 45 گونه گیاهی از 35 جنس و 17 خانواده شناسایی شده که این گیاهان 21 جامعه گیاهی را تشکیل می دهند.


منبع:سایت شهرداری

پاکسازی حاشیه سد مهاباد توسط نیروهای خدماتی شهرداری مهاباد

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر و شهرداری مهاباد، عصر روز یکشنبه مورخه 15 فروردین ماه 95، جمعی از همکاران واحد خدمات شهری شهرداری مهاباد اقدام به تنظیف و پاکسازی حاشیه دریاچه سد مهاباد نمودند.



احمد فاتحی معاون خدمات شهرداری مهاباد در این خصوص گفت: با توجه به اینکه در طول تعطیلات نوروزی و نیز روز طبیعت ( سیزده بدر) مهمانان و گردشگران زیادی از سد مهاباد دیدن کردند، به منظور پاکسازی و تنظیف حاشیه های آن، همکاران شهرداری در دو اکیپ 80 نفری از تاقه دار به طرف حمزه آباد و پارک ملت به طرف قاضی آباد حضور پیدا کردند.



فاتحی افزود: آلودگی حاشیه سد مهاباد امسال نسبت به سالهای گذشته کمتر بود و از همکاری و احساس مسئولیت شهروندان، مهمانان و گردشگران در راستای حفاظت از محیط زیست و پرهیز از آلودگی این محدوده تقدیر نمود و ابراز امیدواری کرد که همه در قبال مراقبت از جاذبه های طبیعی و گردشگری شهر مسئول و در نگهداری آن کوشا باشیم.

خبر و عکسها:سایت شهرداری مهاباد

پاکسازی کنار دیوار سد!

امروز صبح با همت و مساعدت تعدادی از علاقمندان به طبیعت و همکاری هیات کوهنوردی ،انجمن "پاراستنی ژینگه" ،شهرداری  ،امور آب و....مهاباد اطراف دیوار سد مهاباد که مملو از زباله بود جمع آوری شد و دهها کیسه زباله بوسیله چندین ماشین حمل زباله به بیرون از شهر و محل دفن زباله ها!انتقال گردید.دست همگی درد نکند و به امید روزی که شاهد همچین مناظر زشت و ناپسندی نباشیم.





طبیعت زیبا و غیر قابل وصف سد مهاباد

بارشهای فرح بخش پارسال و ادامه آن در بهار موجب خلق مناظر بسیار زیبا در  شهر مهاباد بویژه در اطراف سد مهاباد شده است.طبیعت دیدنی و سر سبز اطراف شهر بیش از سالهای گذشته مسافران را به این محیط کشانده است!

سرریزشدن آب سد بعد از سالها موجب شده مردم بیش از گذشته اشتیاق دیدن سد را داشته باشند و همه سعی می کنند برای یکبار هم شده خود را به کنار سد رسانده و از زیبایی آن لذت ببرند.

شما هم میتوانید با تشریف فرمایی به مهاباد از این طبیعت ناب و بکر دیدن کنید و با ما همراه و همقدم شوید.











اعلام آخرین آمار مسافران نوروز ی از سوی مدیر روابط عمومی شورای اسلامی شهر و شهرداری مهاباد


به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر و شهرداری مهاباد، روز شنبه مورخه 7 فروردین ماه 95، طاهر جنگلی، مدیر روابط عمومی شورای اسلامی شهر و شهرداری مهاباد و دبیر ستاد استقبال از مهمانان نوروزی از استقبال چشمگیر و آمار رو به افزایش مهمانان نوروزی در شهر مهاباد خبر داد.



جنگلی گفت: مهاباد در نوروز امسال تا مورخه 7 /1/95 پذیرای بیش از 80766 مهمان از اقصی نقاط کشور بوده است که شامل مهمانان ورودی و بازدید کننده از غار آبی تاریخی سهولان و نقاط گردشگری سطح شهرستان می باشد و این آمار در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته با 7 درصد افزایش همراه بوده است.



وی در پایان افزود: شهرداری مهاباد با اجاره 4 باب مدرسه و تجهیز پایانه مسافربری نقش مؤثر و چشمگیری در استقبال و پذیرش و اسکان مهمانان نوروزی داشته است.

جنگلی همچنین گفت: در این  6 روز 13649نفر اسکان داده شده اند که سهم شهرداری در اسکان مهمانان 2038  نفر بوده است.



لازم به ذکر است کلیه ی خدمات ارائه شده به مهمانان توسط شهرداری مهاباد بصورت رایگان صورت می گیرد.


منبع خبر:سایت شهرداری مهاباد


استقبال مسافران از مراکز خرید مهاباد

علیرغم شرایط نامساعد جوی (آب و هوای سرد و وزش باد)در مهاباد ،امسال نیز همچون سالهای گذشته مسافران بسیاری وارد شهر مهاباد شدند.مقصد تعدادی زیادی از گردشگران بازارهای خرید که در آنها انواع کالا با برند و مارکهای معتبر یافت میشود؛می باشد.امید است در روزهای باقیمانده از تعطیلات شمار این افراد بیشتر از ایام سپری شده از عید باشد و با خاطره خوشی شهرمان را ترک کنند.










دایر شدن ایستگاههای راهنمای مسافر

دایر نمودن ایستگاهای راهنمای مسافر؛اقدام بسیار مثبت و بجایی که هر ساله شهرداری مهاباد و سایر دستگاههای مربوطه در ورودیهای شهر انجام میدهند.در این مراکز به مسافران بروشورهایی که در آن جاذبه های گردشگری شهرستان و نقشه مهاباد گنجانده شده ،تحویل داده میشود و نیز آدرس مراکز اسکان به آنها اعلام میشود.دست مریزاد و خسته نباشید خدمت این عزیزان.





قدم زدن روی دیوار نزدیکترین سد به شهر!

همه ساله با آغاز تعطیلات پایان سال  برخلاف ایام دیگر سال امکان بازدید و پیاده روی بر روی دیوار سد مهاباد برای عموم امکان پذیر می شود و مردم بویژه مسافرین از این فرصت بدست آمده استفاده کرده و دقایقی را بدور از هیاهو و شلوغی شهرها در کنار طبیعت و چشم اندازهای بسیار دیدنی اطراف سد مهاباد سپری می کنند.طبیعت زیبای اطراف سدمهاباد که بخاطر نزدیکی آن به شهر(کوچه6متری با محوطه سد)از شهرت زیادی برخوردار است ،همه ساله علی الخصوص در ایام نوروز تعداد بسیار زیادی را گردشگر به طرف خود می کشاند و همگان از دیدن آن لذت وصف ناپذیر می برند!