سفیر ژاپن از تالاب بین المللی ˈکانی برازانˈ مهاباد دیدن کرد


سایت خبری-تحلیلی زریان؛سفیر ژاپن عصر روز یکشنبه از تالاب بین المللی 'کانی برازان' مهاباد و سایت پرنده نگری آن دیدن کرد .


به گزارش زریان به نقل از  ایرنا، 'کوجی هوندا' پس از حضور در روستای 'قره داغ' از توابع شهرستان مهاباد و بازدید از روند اجرای طرح کشاورزی پایدار در حوضه دریاچه ارومیه که در قالب طرح مشترکی بین ژاپن، برنامه عمران سازمان ملل 
و ایران اجرا می شود به تالاب کانی برازان در حاشیه این روستا رفت.

وی در این بازدید از نزدیک با شرایط زیست محیطی این تالاب، روستاهای اطراف آن، پرندگان و مشخصات این تالاب آشنا شد.

هوندا با اظهار علاقه نسبت به محیط این تالاب اظهار امیدواری کرد تا در قالب تورهای گردشگری بین دو کشور گردشگران نیز بتوانند از مزایای این تالاب زیبا بهره مند شوند.



در این بازدید 'حمید رعناقد' معاون طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی و 'کامران حسینی' رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد اطلاعاتی در زمینه این تالاب و گونه های مختلف آن ارایه کردند.

در این بازدید 'بالاسوبرامانیام مورالی' معاون نماینده مقیم برنامه عمران سازمان ملل متحد و 'مایکل موزر' مشاور ارشد بین المللی طرح حفاظت از تالابهای ایران و 'محسن سلیمانی' مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران نیز حضور داشتند.

 

هدیه کشاورز مهابادی به سفیر ژاپن:


یکی از کشاورزان مهابادی هنگام عبور خودروی سفیر ژاپن در ایران از کنار زمین کشاورزی اش بخشی از محصولات تازه جالیزی خود را به وی و هیات همراهش هدیه کرد.



 'کوجی هوندا' سفیر ژاپن در حال بازگشت از بازدید از تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد بود که هنگام عبور خودروش از نزدیکی یکی از جالیزهای حاشیه این تالاب، متوجه این کشاورز شد

این کشاورز مهابادی به همراه فرزند جوانش هنگام نزدیک شدن خودروی سفیر ژاپن و هیات همراه وی با حضور در کنار خودروی وی سبدی از محصولات تازه جالیزی خود را به شخص سفیر و همسرش اهداء کرد.



این پدر و پسر کشاورز همچنین بخشی از محصولشان را نیز بین دیگر خودروهای همراه که شامل خودروی 'بالاسوبرامانیام مورالی' معاون نماینده مقیم برنامه عمران سازمان ملل متحد و همسرش و نیز 'مایکل موزر' مشاور ارشد و بین المللی طرح حفاظت از تالاب های ایران بود تقسیم کرد.



سفیر ژاپن با قدردانی از مهمان نوازی این کشاورز مهابادی برای وی و اعضای خانواده اش آرزوی موفقیت کرد.

معاون نماینده مقیم برنامه عمران سازمان ملل متحد نیز با پیاده شدن از خودروی خود ضمن قدردانی از این کشاورز مهابادی هدایایی به وی اهدا کرد.

تالاب کانی برازان با 927 هکتار وسعت در 30 کیلومتری شمال شهرستان مهاباد و در شمال و شرق روستای ˈقره داغˈ واقع شده و به دلیل گوناگونی و فراوانی گونه های زیستی از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری درایران معرفی شده است.



تالاب زیبا و شگفت انگیز کانی برازان به عنوان یک سایت پرنده نگری در کشور، بهره برداری اکوتوریسمی از آن را برای علاقه مندان به طبیعت فراهم کرده است.



تالاب کانی برازان مهاباد که با ثبت در فهرست کنوانسیون رامسر به عنوان بیست و چهارمین تالاب بین المللی در کشور شناخته شده است عنوان دومین تالاب بین المللی مهاباد را نیز به خود اختصاص داده است.

بر اساس آخرین بررسی های انجام شده، 75 گونه پرنده آبزی و کنارآبزی متعلق به 11 خانواده در این تالاب شناسایی شده که در صورت اضافه شدن گونه های خشک زی این تعداد به بیش از 180 گونه می رسد که همین امر اهمیت تالاب را بیش از پیش آشکار می سازد.


خبر و عکسها از:http://www.ziryan.ir


مهاباد، مقصدی متفاوت

روزنامه دنیای اقتصاد ایران:

شماره امروز: ۳۲۸۲
  • پنجشنبه ۰۶ شهریور ۱۳۹۳
  • ۱ ذی القعده ۱۴۳۵
  • 28 آگوست  2014


توصیه ما برای سفر چند روزه به مقصدی نو، مهاباد است. مهاباد شهری آرام گرفته در میان چندین رشته کوه. این شهر از قدیم به‌دلیل داشتن موقعیت جغرافیایی مناسب و دشت‌های سرسبز و پهناور سکونتگاه مردمان بوده؛ وجود مناطقی مانند یوسف کندی و پژوهش‌های باستان‌شناسی در این مناطق، شاهد این مدعا است. دمای هوای این شهر در ماه شهریور بین 10 تا 29 درجه در تغییر است که آن‌را تبدیل به مقصدی مناسب برای روزهای آخر تابستان می‌کند. مهاباد می‌تواند مقصد مناسبی برای همه گردشگران به‌خصوص طبیعت‌گردان و کوهنوردان باشد، چرا که به غیر از جاذبه‌های طبیعی مانند غار آبی سهولان و... بازارچه‌هایی برای فروش ابزار و لوازم کوهنوردی و طبیعت‌گردی دارد که سالانه افراد زیادی را از سراسر کشور به خود جذب می‌کند.


باغ مکاییل(پارک ملت)


علاوه‌بر این وجود بناهای تاریخی مانند سنگ‌نگاره‌های خره هنجیران، حمام لج، حمام تاریخی میرزا رسول، آرامگاه بداق سلطان و... این شهر را برای گردشگران فرهنگی نیز جذاب و دیدنی می‌کند. ‌ 
همان‌طور که اشاره شد از زیباترین جاذبه‌های طبیعی شهر، غار سهولان است. سهولان دومین غار بزرگ آبی ایران است و در حدود 43 کیلومتری شمال شرقی مهاباد در محور مهاباد-بوکان  قرار دارد. سهولان به زبان کردی به معنی یخبندان است و این غار در نزدیکی روستایی به همین نام قرار گرفته است. مردم محلی غار را «کونه کوتر»، یعنی لانه کبوتر نیز می‌‌نامند؛ دلیل این نام‌گذاری وجود تعداد زیادی لانه کبوتر درون غار است. مساحت داخلی غار سهولان حدود 600 مترمربع است و محتویات غار را سنگ‌های آهکی تشکیل می‌دهند. ارتفاع سقف غار تا سطح دریاچه آن 50 متر است و عمق آب در برخی جاها به 32 متر می‌‌رسد. اختلاف دمای درون و بیرون غار بین 10 تا 15 درجه است.


سد مهاباد


سد مهاباد نیز یکی از زیباترین سدها در شمالغرب است. این سد در فاصله بسیار نزدیکی به شهر قرار دارد و همین امر زیبایی و جلوه خاصی به شهر می‌بخشد. در فصل‌های بهار و تابستان و همچنین در فصل پاییز اگر هوا مناسب باشد ماهیگیران به ماهیگیری می‌پردازند و از لحاظ اقتصادی به ویژه در بخش کشاورزی کمک قابل توجهی به مردم منطقه می‌کنند.
یکی از جاذبه‌های تاریخی شهر دخمه سنگی فخریگاه است که مقبره‌ای در10کیلومتری شهرستان مهاباد و در نزدیکی روستای ایندرقاش است. فخریگاه روی صخره‌ای از جنس رسوبات آهکی قرار دارد، فاقد مدخل ورودی بوده و در ایوان آن دو ستون سنگی ایجاد شده که پاستون‌ها شبیه گلدان وارونه هستند. دخمه سنگی فخریگاه که شمالی‌ترین گور دخمه منتسب به دوران ماد است و از جمله زیباترین گوردخمه‌های ایران به حساب می‌آید، در سال 1316 به ثبت ملی رسید.


مهاباد از بالای ارتفاعات شمالشرق


مقبره باستانی «بداق سلطان» جاذبه دیگری است که در قسمت جنوب غربی شهر مهاباد قرار دارد. مدفن بداق سلطان از حکمرانان منطقه مهاباد در اینجا قرار گرفته که از وی به نیکی یاد می‌شود.این بنا احتمالا در دوره شاه عباس صفوی ساخته شده است. مقبره بداق سلطان داخل اتاق اصلی است. ساختمان مقبره روی صفحه سنگی قرار گرفته است. بداق‌سلطان در سال 1112هـ.ق در یکی از جنگ‌های شاه عباس در نزدیکی ایروان به قتل رسید و جسد وی را به خاطر خدمات عمرانی‌اش به مهاباد آوردند و در آنجا دفن کردند. برای سفر به این منطقه و دیدن همه جاذبه‌های تاریخی و طبیعی آن شاید لازم باشد 2 تا 3 روز وقت صرف کنید.

مسافرین کرمانی در حاشیه سد مهاباد

گردشگران کرمانی از اینکه در شهر مهاباد و کنار سد زیبایش هستند،بسیار شاد و خرسند بودند.از مهمانوازی مردم خونگرم شهر و برخورد دوستانه و مهربانانه آنها ،تشکر کردند و اظهار داشتند که ساعات سپری شده در مهاباد را هرگز فراموش نخواهند کرد.منتظر قدمهای گرمتان هستیم.