روستاهای مهاباد-شیلان آباد(7)

روستای شیلان آباد در 10 کیلومتری شمالشرقی شهر مهاباد،بخش مرکزی-دهستان آختاچی غربی و در منطقه محال واقع شده است.شامل 34 خانوار و 161 نفر جمعیت می باشد.

گرچه زادگاه استاد هیمن (شاعر نامی کرد)روستای لاچین واقع در شمال شیلان آباد بود ،ولی ایشان بعد از مدتی اقامت در لاچین به شیلان آباد نقل مکان می کند و سالها از عمر خویش را در این روستا بسر بردند.


(منبع:کتاب "فرهنگ روستاهای مهاباد"تالیف:هرمان وطمانی-زانکو خلیفه)











عکس بالا:محل زندگی استاد هیمن




تصاویری از روز 13 بدر "مهاباد"

تفرجگاه "دره حاجی مامیان"









برپایی نمایشگاه فرهنگ و سنن کردی در تالار وحدت شهرداری مهاباد

نمایشگاه فرهنگ و آداب و سنن کردی

6الی12فروردین-تالار وحدت شهرداری مهاباد

ساعات بازدید:صبح 9تا 12......بعد از ظهر16تا20:30

عکسها:عصر امروز....جمعه1394.1.7




این نمایشگاه بمنظور  آشنایی عموم با فرهنگ و سنن پیشین منطقه دایر شده و مشتمل بر 13 غرفه اعم از صنایع دستی، وسایل بازی، آشپزی، کشاورزی،  لباس محلی، اجرای موسیقی و تابلوهای نقاشی می باشد.




وسایل مختلفی که در گذشته یی نه چندان دور از آنها استفاده شده همچون ابزار آلات کشاورزی ، دامداری ،وسایل مورد استفاده در منازل و نحوه پوشش و .....در این نمایشگاه در معرض نمایش گذاشته شده است.





مسلما دایر نمودن چنین نمایشگاهی با وجود مشکلات عدیده یی همچون سالن نمایش،حمل و نقل ونگهداری وسایل و ....جای تشکر و تقدیر بسیار از برگزارکنندگان آن دارد و انتقاد به کمبودها و موارد دیگر در چنین شرایط و امکانات محدود شاید مقداری کم انصافی و بی مهری نسبت به این عزیزان باشد.دست مریزاد!








مهاباد "مقصدی زیبا و دیدنی درایام نوروز"


سخنگوی ستاد تسهیلات سفر مهابادروز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس آمارهای موجود تاکنون بیش از 90 هزار گردشگر از اقصی نقاط کشور وارد شهرستان مهاباد شده اند که این تعداد در مقایسه با پارسال 35 درصد افزایش نشان می دهد.


سد مهاباد در 500 متری شهر!


وی گفت: از این تعداد گردشگر بیش از 19 هزار و 400 نفر در اماکن پیش بینی شده که توسط اداره آموزش و پرورش و شهرداری تدارک دیده شده است اقامت کرده اند.


جنگلی با اشاره به حضور بی سابقه گردشگران در این شهرستان در مقایسه با پارسال گفت: ستاد تسهیلات سفر مهاباد امسال توانست با مهیا ساختن تمامی امکانات مورد نیاز گردشگران زمینه حضور بیشتر آنها را در این شهرستان فراهم کند.


وی گفت: بر اساس بررسی های انجام شده در این مدت بازارچه، بازار تاناکورا، غار سهولان و دریاچه سد مهاباد به ترتیب بیشترین شمار حضور گردشگران را به خود اختصاص داده است. 


جنگلی با بیان اینکه بیشترین تعداد مسافران نوروزی به ترتیب از محورهای میاندوآب، ارومیه و سردشت وارد این شهرستان شده اند نیز افزود: برای راهنمایی گردشگران و مسافران نوروزی تاکنون بیش از 13 هزار جلد نقشه و راهنمای شهر و اماکن دیدنی و گردشگری این شهرستان نیز توزیع شده است.


وی اضافه کرد: ستاد سفر این شهرستان امسال برای اقامت گردشگران 23 مکان اقامتی را در نقاط مختلف شهر برای مسافران نوروزی پیش بینی کرده است.

آبشار مصنوعی روبروی پارک ملت


جنگلی افزود: علاوه بر این ستاد با راه اندازی سه اکیپ به صورت کانکس هایی در مبادی ورودی محورهای مهاباد - میاندوآب، مهاباد - ارومیه و مهاباد - سردشت از میهمانان نوروزی و مسافران در این محورها در بدو ورود به این شهرستان استقبال می کند.


وی یادآوری کرد: بر اساس نظرسنجی های انجام شده توسط ستاد سفر مهاباد تمامی گردشگران از تسهیلات در نظر گرفته شده اظهار رضایت کامل داشته اند.

رودخانه مهاباد


مهاباد یکی از قطب های مهم گردشگری منطقه و از مهمترین مقصدهای گردشگری مهمانان نوروزی در شمال غرب کشور محسوب می شود.

غار آبی تاریخی سهولان، دریاچه سد مهاباد، تالاب های بین المللی از جمله تالاب کانی برازان و قوپی باباعلی، موزه مردم شناسی واقع در حمام میرزا رسول، بازارهای سنتی و بازارچه های کالاهای خارجی این شهر بهانه بسیار خوبی را برای مسافران به وجود آورده است که هر ساله مهاباد را به عنوان یکی از مقاصد گردشگری خود انتخاب کنند.


این شهرستان در سال گذشته پذیرای بیش از 83 هزار گردشگر از اقصی نقاط کشور در تعطیلات عید نوروز بود.

رودخانه مهاباد(پل تازه"محمودکان"-پل حکمت)

گیاهان خوراکی فصل بهار!

شرایط ویژه آب و هوایی و ویژگی های خاص جغرافیایی شهرستان مهاباد موجب رشد گونه های گیاهی به ویژه سبزیهای کوهی خوراکی شده است و این شرایط میتواند فرصت ارزشمندی را در اختیار مردم این منطقه قرار داده تا از آنها استفاده به جا و درستی کنند و غذاهای محلی از این نوع سبزیهای کوهی درست کنند.


ئه سپه ناخ"اسفناج"




ئه سپینگ"شنگ"




پنگ"پونه"




گیلاخه"تره وحشی"




که نگر "کنگر"



نخستین گروه از مسافران نوروزی وارد مهاباد شدند.


مهاباد - ایرنا - یک روز مانده به پایان سال جاری نخستین گروه از مسافران و گردشگران نوروزی وارد شهرستان مهاباد شدند .



به گزارش خبرنگار ایرنا، این تعداد از مسافران به تدریج از شب گذشته تا امروز جمعه وارد این شهرستان شده و به دلیل بارش باران و افت محسوس دمای هوا در اماکن اقامتی سرپوشیده ساکن شدند.

مسوول روابط عمومی آموزش و پرورش مهاباد گفت: ورود مسافران و گردشگران نوروزی به این شهرستان و اقامت آنها در واحدهای آموزشی ویژه ستاد اسکان فرهنگیان از روز پنجشنبه آغاز شده است .


جمال دوراندیش افزود: از روز گذشته تاکنون بیش از 250 نفر در اماکن اقامتی آموزش و پرورش این شهرستان مستقر شده اند و این درحالیست که سال گذشته در چنین روزهایی هنوز گردشگران نوروزی وارد این شهرستان نشده بودند . 

وی اضافه کرد: طبق برنامه ریزی های انجام شده ستاد اسکان فرهنگیان این شهرستان، 18 واحد آموزشی برای اسکان و پذیرش میهمانان نوروزی پیش بینی شده است.


به گفته دوراندیش، مدارس در نظر گرفته شده جزو مدارس تازه ساخت بوده و در مجموع دارای 168 کلاس هستند که از این تعداد 97 کلاس در گروه الف، 55 کلاس در گروه ب و 12 کلاس در گروه ج قرار دارند.

وی اضافه کرد: در کلاس های گروه الف امکانات و تجهیزات هر کلاس شامل فرش، چهار تخته پتو، تلویزیون، یخچال و دیگر امکانات رفاهی بوده و در کلاس های گروه ب نیز یخچال و تلویزیون به صورت عمومی است.


دوراندیش افزود: تعرفه های استفاده شده از این کلاس ها با توجه به گروه کلاس و میهمانان فرهنگی، کارکنان دولت و مشاغل آزاد دسته بندی می شود که از 100هزار ریال تا 450 هزار ریال برای هر شبانه روز متغیر است. 

وی اظهار کرد: در صورت افزایش تعداد مسافران نوروزی این ستاد آمادگی دارد که چندین مدرسه دیگر را نیز برای اسکان میهمانان نوروزی تجهیز و آماده سازی کند.


ستاد اسکان فرهنگیان مهاباد در نوروز سال 93 نیز با پذیرش بیش از 20 هزار و 230 نفر روز رتبه اول را در بین ستادهای فرهنگیان استان به خود اختصاص داده بود.


شهرستان مهاباد یکی از مهمترین قطب های گردشگری منطقه به شمار می رود و همه ساله ده ها هزار نفر به ویژه در ایام تعطیلات نوروزی و تابستانی این منطقه را به عنوان مقصد سفرهای خود انتخاب می کنند.


بر اساس آمارهای موجود در تعطیلات نوروزی سال 93 بیش از 100 هزار نفر این شهر را به عنوان یکی از مقصدهای گردشگری خود انتخاب کنند.