مشاهیر،بزرگان مهاباد-8

استاد «رسول رش احمدی» متخلص به (هه ڵوه دا)، تابستان سال ۱۳۳۲ در محله ارمنیان شهر مهاباد به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه رضا پهلوی در مهاباد سپری و مدرک دیپلم را از دبیرستان پهلوی مهاباد اخذ نموده است. سپس به عنوان معلم 2 سال در شهر خوی و همچنین دو سال در "قه لآ هه رزانی "مریوان به تدریس مشغول بوده است.




 استاد «رش احمدی» سرانجام به مهاباد بازگشته و در روستاها و مدارس این شهر تا زمان بازنشستگی به تدریس پرداخته است.

«هه لوه دا» ی مهابادی متاثر از پدر که در بیت، لاوک و حیران دستی بر آتش داشته اند، از ۱۳ سالگی به سرودن شعر روی آورده و حتی سعی کرده در قالب های متفاوتی همچون نمایشنامه، فیلمنامه و داستان خود را بیازماید.

وی در محضر اساتید ادب کردی همچون استاد «هژار موکریانی»-استاد "هیمن"- استاد «حقیقی» و «ملا غفور دباغی» کسب تحصیل کرده است.








استاد «رش احمدی» در شعرها و داستان هایش به بیان فرهنگ و ادب کردی، مسائل و مشکلات پیش روی جامعه پرداخته و گاهاً سعی کرده با زبان طنز به بیان این مسائل نیز بپردازد.





وی دست توانایی در طنز نویسی داشتند و از این رو با صدا و سیمای مرکز مهاباد در زمینه ی تحریر نمایش و داستان همکاری کرده و بسیاری از داستان های ایشان توسط هنرمندان مهابادی به نمایش درآمده است.




از شاعر و دبیر بازنشسته مهابادی که  5 دهه از عمر گرانمایه خویش را صرف فرهنگ و ادب کردی کرد، تا کنون 8 کتاب، صد نمایش و داستان و پژوهش در باب ادب کردی به تالیف رسیده است، که  هشت عنوان کتاب با نام های «شاروچکه ی شادی»، «خه زێنه ی بزه»، «شکوی ئه وین» و «به رخوڵه» چاپ شده و هفتاد عنوان کتاب دیگر نیز در نوبت چاپ قرار دارد.

کتاب «شکوی ئه وین» مجموعه دو بیتی های هه لوه دای مهابادی با یکصد و هشتاد و هفت صفحه است  که در فروردین ماه سال ۹۴ از سوی انتشارات علمی کالج چاپ و منتشر شد. این کتاب شامل دو بخش است که در بخش دوم آن اشعاری به دو زبان کردی و فارسی آمده است.

«رسول رش احمدی» بعد از یک دوره طولانی بیماری مبارزه با بیماری سرطان، دوشنبه  (25بهمن ماه) دار فانی را وداع گفت و صبح روز سه شنبه (26 بهمن ماه) در مقبره الشعراء مهاباد به خاک سپرده شد.(منبع:سایت زریان)












نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد