برگزاری جلسه ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی شهرداری مهاباد


به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر و شهرداری مهاباد ، روز چهارشنبه مورخه 29 بهمن ماه92، جلسه برنامه ریزی برای تسهیلات سفرهای نوروزی با حضور کاوه خضری اقدم عضو شورای اسلامی شهر، مهندس کردستانی شهردار و دیگر مسئولین واحدهای مختلف شهرداری در سالن جلسات شهرداری تشکیل شد .



مهندس کردستانی ، شهردار مهاباد در این جلسه گفت: شهرداری بر اساس دستورالعمل های ارسالی از سوی استانداری در راستای انجام وظایف محوله آمادگی کامل داشته و برای آماده سازی شهر به منظور استقبال از مسافران نوروزی همه تلاش خویش را به کار خواهد گمارد.



وی گفت: آماده سازی پایانه ی مسافربری، تعیین نمودن محل های اسکان برای مسافرین، برپایی کانکس و مستقر نمودن همکاران جهت استقبال و راهنمایی مسافران در ورودیهای شهر، نصب چادرهایی برای توزیع آب جوش و نقشه گردشگری شهر در ورودی های شهر، نصب پیامهای تبریک سال نو بر روی تاکسی ها، نصب بنر و پلاکاردهای ویژه تبریک این ایام و خوش آمدگویی ، شستشوی کامل ورودی ها، شستشو و تنظیف کلیه معابر و میادین شهر، نصب سطل های زباله، تنظیف سرویس های بهداشتی، بازسازی لامپ ها و سازه های نوری معابر و پارک ها، نصب میز برق برای شارژ وسایل برقی مسافران، اتلاف سگهای خیابانی و ولگرد، تعویض کلیه پرچم ها و نصب پرچم های جدید، نصب تابلوهای ترافیکی و جهت نما، ایجاد فضایی سالم و بهداشتی در سطح شهر، آماده باش کامل سازمان آتش نشانی و دیگر واحدها از اقدامات شهرداری در این ایام خواهد بود.



شهردار مهاباد ابراز امیدواری کرد در نوروز امسال گردشگران و مسافرین زیادی راهی شهر مهاباد شوند و همکاران با احساس مسئولیت و دقت در انجام امورات محوله بتوانند لحظات خوب و خوشی را برای مهمانان فراهم سازند.




(منبع خبر:سایت شهرداری مهاباد)


افتتاح هتل چهار ستاره تارا در مهاباد



این هتل ، در شش طبقه و به تعداد 57 اتاق با گنجایش یکصد تخت با سرمایه گذاری بالغ بر


175میلیارد ریال  در زمینی به مساحت 2067مترمربع و با زیربنای 7300 مترمربع بعد از دو


سال کار ساختمانی در خیابان شورا احداث شده است.




امکانات هتل

  • 57 اتاق مهمان لوکس و مجلل
  • 6 سوئیت مخصوص خانواده
  • صبحانه در سلف سرویس
  • رستوران اختصاصی با غذاهای سنتی و مدرن
  • پذیرش 24 ساعته مهمان
  • پارکینگ سرپوشیده به مساحت 1700 متر مربع
  • دارای سالن کنفرانس و سالن اجتماعات
  • اینترنت پر سرعت رایگان
  • ویوی زیبای اتاق ها



رزرو حضوری


میهمانان محترم می توانند در هر ساعات از شبانه روز ضمن مراجعه به پذیرش هتل، نسبت به رزرو اتاق اقدام نمایند.


رزرو اتاق از طریق نمابر


متقاضیان محترم می توانند درخواست خود را همراه با اطلاعات 42349966-044 ارسال نمایند.


رزرو تلفنی


تلفن راهنمای رزرو 42349933_044 و 42349944_044 و 423499664_044 می باشد.


امکانات اقامتی


به تعداد 57 باب اتاق و با طراحی زیبا در 3 طبقه مجتمع و متشکل از اتاق های یک تخته، دو تخته، سه تخته و شش سوئیت می باشد. همگی موارد دارای امنیت ضد حریق، صندوق امانات شخصی، تلفن، تلویزیون،کولر گازی، اینترنت پرسرعت، مینی

بار و خدمات 24 ساعته روم سرویس و دیگر ملزومات ویژه می باشند.



شرایط رزرو


در صورتیکه هزینه اقامت و پذیرایی میهمانان بر عهده موسسه، سازمان، شرکت و... باشد:
_الزاما درخواست رزرو باید به صورت رسمی و ممهور به مهر موسسه یا شرکت باشد.
_نام دقیق میهمان یا میهمانان و تعداد اتاق های مورد نیاز به تفکیک یک نفره، دو نفره و یا سوئیت، تاریخ و ساعت احتمالی ورود و خروج ایشان در درخواست قید گردد




آدرس: ورودی ( مهاباد_ میاندوآب و مهاباد _ ارومیه ) بلوار شورا -روبه روی بازارچه نور



سایت رسمی هتل:


www.hoteltaramahabad.com



تجهیزات کوهنوردی و کمپینگ


تاناکورای مهاباد مکانی مناسب برای علاقمندان به کوهنوردی برای تهیه وسایل و لوازم این رشته مفرح و جذاب می باشد.


انواع کفش -کیسه خواب -چادر -کوله پشتی و.......در این فروشگاهها عرضه می شود.


ماهواره ای شدن شبکه محلی مهاباد

در ملاقات آقای سعادت(استاندار) با مدیران صدا و سیمای مرکز مهاباد،ایشان قول همکاری و مساعدت لازم را دادند تا  ماهواره ای شدن شبکه مهاباد ،هر چه سریعتر صورت گیرد.

هم اکنون شبکه مرکز مهاباد روزانه بطور معمول 10 ساعت در بخش سیما و 15 ساعت بر نامه در را دیو پخش می کند.

فرستنده های دیجیتال مرکز مهاباد بعد از یک ماه و نیم پخش آزمایشی، روز پانزدهم بهمن ۱۳۹۰ به طور رسمی افتتاح شدند. سیگنالهای فرستنده های دیجیتال مرکز مهاباد در مناطق جنوبی استان آذربایجان شرقی هم قابل دریافت می باشد.

 ماهواره ای شدن سیمای مهاباد،می تواند نقش مهم و ارزنده ای در شناساندن هر چه بیشتر جاذبه های گردشگری و سیاحتی این شهر و اطراف آن داشته و موجب پیشرفت قابل ملاحظه ای در جذب گردشگران داخلی و همچنین خارجی به این شهرستان زیبا و دیدنی باشد.



 (سیمای مهاباد  در تاریخ 1350/7/18 دایر و افتتاح شده که اوایل بیشتر به رله و تقویت برنامه‌های شبکه می‌پرداخت و بندرت اقدام به ساخت و تهیه برنامه محلی میکرد. اما پس از  انقلاب  راسا اقدام به تهیه و ساخت برنامه‌های محلی برای پخش از محل و شبکه‌های سراسری نمود.  در سال ۱۳۵۳ مسئولین وقت صداوسیما اقدام به گسترش ساختمان و طرح توسعه مرکز نموده و در جوار ساختمان تلویزیون «ساختمان طرح توسعه» را احداث نمودند که تا سال ۱۳۵۷ قسمت‌هایی از آن ساخته و احداث گردید. با پیش‌آمدن انقلاب و  بروز مشکلاتی در منطقه، کار احداث طرح توسعه برای مدتی متوقف شد ولی در سال ۱۳۶۳ مجددا پیگیری گردید و ساختمان عظیم و مجهز آن در سال ۱۳۷۰ به پایان رسید و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این ساختمان در هفت طبقه با دهها اطاق و استودیوهای مجهز رادیو – تلویزیون، یکی از تاسیسات بزرگ صدا وسیمادر غرب کشور می‌باشد.منبع:ویکی پدیا)

تالاب (قوپی) باباعلی


تالاب (قوپی) باباعلی در 30 کیلومتری شمال مهاباد و در نزدیکی روستای قوپی باباعلی واقع شده است.



این تالاب با ویژگیهای طبیعی و پرندگان خاص خود در میان مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط


زیست یکی از تالابهای مهم منطقه مهابادمحسوب گشته، در لیست تالابهای مهم بین‌المللی


کنوانسیون رامسر قرار دارد و از بهترین زیستگاه پرندگان آبزی و کنار آبزی بشمار می رود.



  وسعت آن 500 هکتار می‌باشد. میزان املاح آن از غلظت بالایی برخوردار است بطوریکه در سالهای 1353 و 1354 مقدار زیادی نمک بعد از خشک شدن تالاب برداشت می‌گردید، البته در حال حاضر مقدار نمک آن کمتر گردیده است.



تالاب  بابا‌علی دارای دیپلم افتخار از سازمان ملل متحد "یونسکو" است و پرندگانی نظیر اردک سرسبز، حنایی، آنقوت، انواع غاز وحشی، تنجه ،فلامینگو،چوپ پا،حواصیل خاکستری،پرستوی دریایی،چنگر،لک لک سفید،اردک نوک پهن و... در آن زیست می نمایند.


منبع توضیحات:اینترنت




تصاویری از روزهای پایانی ساخت پل قانع بر روی رودخانه مهاباد-سال1389



(توضیحات زیر از سایت شهرداری مهاباد گرفته شده است.)


طول مسیر : 100 متر
عرض پل : 40/11 متر
عرض سواره رو : 10/8 متر
شمع 20 متری : 36 عدد
 ستون 5/4 متری : 36 عدد
سر ستون : 12 عدد

تیر بتنی 20متری : 60 عدد



دال بتنی به عرض 40/11 متر با دو باند رفت و برگشت
مشخصات زیر گذر و روگذرها :  دو دستگاه پل بتنی با دهانه 10متری و به ارتفاع 4 متر
مجموع خیابانهای قابل دسترسی به پل : 2500 متر
جدولگذاری صورت گرفته : 12000 متر
احداث فضای سبز : حدود 4000 متر مربع
نصب تیرهای روشنایی : به طول  2000 متر

نصب برد نوری : 2 عدد



لایروبی روخانه مهاباد در طول مسیر : 4000 متر مربع آسفالت مصرفی تا اتمام پروژه : 12000 تن

از نکات بارز و قابل توجه این پروژه : لاینهای کل مسیرهای این پروژه بصورت مجزا از هم می باشد  و هیچ گونه استپ ترافیکی در طول مسیر نخواهد داشت .



تاریخ شروع پروژه : بهمن 1387

تاریخ بهره برداری : شهریور 1389



هدف از اجرای طرح :
 تسهیل در تردد و عبور و مرور شهری
 راحتی ارتباط با شمال و شمال شرقی شهر
 کاهش زمان سفر های درون شهری
هزینه اجرای طرح : 36 میلیارد ریال

احداث پل به طول 100 متر (5دهنه20 متری)‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‎‏‏‏‏‏‏‎



عرض 80/22 سازه بتنی با شمعهای در جا (36 شمع به قطر 5/1 و متر و طول متوسط 22 متر) سر شمع و عرشه بتنی و دو دستگاه پل جهت احداث تقاطع غیر همسطح در محل اتصال به خیابان 20 متری ساحلی و احداث حدود 500 متر بلوار جهت اتصال خیابان استاد قاضی به بلوار اسماعیل آقا می باشد وچشم انداز همراه با رودخانه مهاباد ومجاورت با پل روگذر فجر ( چهاراه تپه قاضی ) زیبایی آن را افزایش داده است .


تالاب حسن خان(یوسف کند)


تالاب حسن خان یکی از شش تالاب شهرستان مهاباد ( کانی برازان، قوپی باباعلی، حسن خان، گروس، داشخانه و قره قشلاق )محسوب می شود ،که در جوار شهر مهاباد و ابتدای جاده مهاباد -ارومیه قرار دارد.




این تالاب بامساحت 100هکتار محل مناسبی برای زیست پرندگان مهاجر می باشد.همه ساله بدنبال شروع فصل سرما ،پرندگان بسیاری از جمله پلیکان ،غاز، انواع مرغابی، اردک نوک پهن و خوتکا در مسیر خود از مناطق سرد شمالی به جنوب ،چند هفته ای را در این مکان استراحت و به تغذیه می پردازند و تعداد اندکی نیز در آن باقی می مانند.



لازم به ذکر است که در روزها و ایام سرد سال و بروز یخبندان و بدنبال آن کمبود غذا برای پرندگان مهاجر ،مردم علاقمند به محیط زیست و زندگی و حیات جانداران بویژه روستائیان اطراف این تالاب(خانقاه - یوسف کندی) با همکاری اداره محیط زیست مهاباد ،اقدام به دانه ریزی و پخش مواد غذایی در این تالاب می نمایند که جای بسی تقدیر و دست مریزاد به این عزیزان می باشد.



این تالاب همچنین مکانی مناسب و دیدنی برای مسافران و گردشگران بویژه در فصل زیبای بهار می باشد و همه ساله شاهد استقبال مراجعه کنندگان به شهر مهاباد از این جاذبه گردشگری مهاباد هستیم.






عکسهایی از ساخت اولین پل رو گذر مهاباد

ساخت پل روگذر کشاورز واقع در بلوار شهریکندی (چهار راه تپه قاضی) در بهار سال1388 آغاز و بعد از نزدیک دو سال کار آن به پایان رسید.این پل که طول آن 400 متر می باشد و اولین پل روگذر در شهر مهاباد می باشد بمنظور کاهش ترافیک در این خیابان و تسهیل رفت و آمد احداث گردید.





تاقه دار (تک درخت)



درگذشته نه چندان دور، کنار تفرجگاهها و مناطق دیدنی مهاباد و طبیعت زیبایش ،مکانی وجود داشت که گذشتگان و پا به سن گذشته های شهرمان ،از آن خاطرات بسیاری دارند.محلی با صفا در نقطه ای بلند و مسلط بر شهر،جاییکه پیر و جوان برای گردش و تفریح روی به آن می نهادند و ساعاتی خوش و با نشاط را در آنجا سپری می کردند.با گسترش و رشد فیزیکی شهر و بدنبال آن نیاز به احداث سد،این محل در محدوده سد واقع گردید و متاسفانه هم اکنون تاقه دار زیبا کاملا تنها تر از پیش در لای نرده آهنی و دیوار سنگی با ریشه های نمایان و خسته و بی رمق قرار گرفته که غیر منتظره نخواهد بود تا چند سال دیگر ،از قامت محکم و استوار ش،عکسها وخاطراتی بیشتر نماند.



عکس پایین؛کتاب تاریخ فرهنگ و ادب مکریان(صفحه 17)-روانشاد ابراهیم افخمی.به گفته استاد عکاس آن رحمان پاک سرشت ،کارمند اداره بهداری در مهاباد بوده است.(سید محمد صمدی)

وێنه ی خواره وه؛ له‌ لاپه‌ڕه‌ ١٧ی کتێبی "تاریخ فرهنگ و ادب مکریان"ی ڕه‌وانشاد برایمی ئه فخه می وه‌رگیراوه‌. به‌ وته‌ی مامۆستا ئه‌فخه‌می ناوی وێنه‌گره‌که‌ "ڕه‌حمان پاک‌سرشت"ه‌ که‌ فه‌رمانبه‌ری ئیداره‌ی "بێهداری" بووه‌ له‌ مه هاباد.(سه ید محه مه د سه ممه دی)



نوشته زیر که به زبان کردی و بقلم استاد گرانقدر آقای سید محمد صمدی می باشد از فیس بوک آقای سید عبدالله صمدی گرفته شده است:



تاقه‌‌دار

سه‌ید محه‌ممه‌دی سه‌مه‌دی


پتر له‌ سه‌د ساڵ به‌ر له‌ ئێستا، له‌سه‌رته‌پکێکی ڕۆژئاوای شاری مه‌هاباد، که‌ سه‌ره‌تای جاده‌ی مه‌هاباد ـ سه‌رده‌شته‌، «داره‌بووز»[1]ێکی تاک و ته‌نیا، وه‌ک شاهیدی زیندوو، به‌م دیودا ده‌یڕوانییه‌ شار و به‌ودیودا ده‌یڕوانییه‌ قۆپی مه‌وله‌وی و مێشه‌ی سه‌ید جامی، که‌ ئه‌مڕۆ نوقمی ده‌ریاچه‌ی به‌نداوی مه‌هابادن. له‌ قه‌تڵی‌عامی خه‌ڵکی سابڵاغ به‌ ده‌ستی سپای ڕووس له‌ 1916دا، که‌ به‌ پێی به‌ڵگه‌، به‌ینی هه‌شت تا ده‌ هه‌زار که‌س له‌ شارێکی سێزده‌‌هه‌زار حه‌شیمه‌تی کوژران، ده‌وروبه‌ری تاقه‌دار بووبه‌ گۆڕستانی شه‌هیدان. هه‌ر له‌م ڕووداوه‌شه‌وه‌ بوو که‌ داره‌که‌ په‌ڕۆی که‌سکی تێهاڵا و بووبه‌ خاوه‌ن که‌سایه‌تییه‌کی مه‌عنه‌وی.

به‌ردێکی زل له‌ به‌ر پێی داره‌که‌ بوو، که‌ شوێنی که‌لێنێکی قووڵی له‌سه‌ر بوو. ئه‌و شوێنه‌ زۆر وه‌ جێگا ئه‌ژنۆی یه‌کسم ده‌چوو. به‌و بۆنه‌وه‌ خولیا و ئاواتی که‌س‌وکاری شه‌هیدان، ئه‌و که‌لێنه‌ی کرده‌ جێگه‌ ئه‌ژنۆی ئه‌سپی حه‌زره‌تی عه‌لی و به‌م‌جۆره‌ که‌سایه‌تییه‌کی ئایینی هێنایه‌ سه‌ردانی گۆڕستان و له‌ ئاست بێ‌تاوانیی هه‌زاران که‌س، کرنۆشی به‌ دۆڵدۆڵ برد.

له‌ ناو گۆڕه‌کاندا، دوو گۆڕی «سه‌ید غه‌فوور» و «سه‌ید ئه‌حمه‌د»، له‌ ئه‌ولادانی سه‌ید جامی چۆڕی، که‌ جێگای ڕێزی خه‌ڵکی ناوچه‌که‌ بوون، به‌ کێلی به‌رز و داتاشراوه‌وه‌، پتر خۆیان ده‌نواند. له‌سه‌ر یه‌کێک له‌ کێله‌کان تاقه‌یه‌کی بچووک و له‌سه‌ر ئه‌وی تریان کونێک هه‌ڵکه‌ندرابوو که‌ له‌چکه‌ و ده‌سرۆکه‌یان به‌ناودا دێنا و ده‌برد و بۆ شفای ئازار، به‌ تایبه‌ت کۆخه‌ڕه‌شه‌ و له‌ ئه‌ستۆیان گرێ ده‌دا.

سه‌ر ئه‌و ته‌پکه‌، به‌م دیمه‌نانه‌وه‌، نزاگه‌ و جێگه‌ ڕاز و نیازی ڕۆژانه‌ی تاسه‌‌باران بوو. له‌ پای داره‌که‌ داده‌نیشتن و فاتیحایان بۆ شاری نوستوو ده‌نارد و ده‌ستیان به‌ که‌لێنی گابه‌رده‌که‌دا دێنا و دوای ئاوات و نیاز، شاڵی که‌سکیان به‌ لک و پۆی داره‌که‌وه‌ هه‌ڵداوه‌سی.



تاقه‌دار تا نیوه‌ی دوویه‌می ده‌یه‌ی40ی هه‌تاوی، که‌ به‌نداوی مه‌هاباد هه‌ڵبه‌سترا، هه‌ر وا تاک و ته‌نیا، به‌ دیار گۆڕستانه‌وه‌ ڕاوه‌ستابوو. به‌یانیان به‌ گزینگی خۆر، که‌ له‌ پشت «داشامه‌جید»ه‌وه‌ ده‌یئه‌نگاوت چاوی هه‌ڵدێنا و ئێوارانیش به‌ زه‌رده‌ی ڕۆژپه‌ڕ، ئه‌و کاته‌ی هه‌تاو له‌و دیو به‌رزایی‌یه‌کانی «مه‌یدان به‌ڵه‌ک»ه‌وه‌ هێدی هێدی نوقم ده‌بوو، پێڵۆکانی داده‌کێشا و وه‌ک شوانی دوای شه‌وین به‌ پێوه‌ ده‌نوست.

له‌ ساڵه‌کانی 1346 تا 49ی هه‌تاوی، ده‌وری به‌نداو قۆڕغ کرا و دیواری کێشرا. به‌ڵام شووره‌ی به‌ردین و نه‌رده‌ی ئاسن، له‌ ئاست تاقه‌دار به‌ نیشانه‌ی ڕێزدانان بۆ بیروباوه‌ڕی جه‌ماوه‌ر، ده‌ستیان لێک به‌ردا و داره‌که‌یان له‌ ئامێز وه‌رێنا. که‌چی له‌و ساڵانه‌ و ساڵانی دواتردا، گۆڕستانه‌که‌ ورده‌ ورده‌ که‌وته‌ به‌ر جاده‌ و ئیسفاڵت و بینای ئیداره‌ی ئاو و هه‌ر جاره‌ لوولاک و کاژه‌ڵه‌ی شه‌هیدانی به‌ «شووشکا» له‌ت‌وپه‌ت کراوی زستانی 1916 له‌ گۆڕیچه‌ ده‌هاته‌وه‌ ده‌ر و وه‌ک شاهیدانی تاوانی فه‌رامۆش کراو، له‌گه‌ڵ نه‌وه‌کانیان، که‌ ئێستا ڕێبوارانی سه‌یرانی هه‌ینی و سێزده‌به‌ده‌ر بوون، ده‌دوان و لایان سه‌یر بوو که‌ نایانناسنه‌وه‌!

ئێستا ئیدی دوایین شوێنی گۆڕستانه‌که‌ سڕاوه‌ته‌وه‌، به‌ڵام تاقه‌داری وه‌فادار، هه‌رچه‌ند پیر و نه‌خۆش و نیوه‌‌گیان، هه‌روا له‌ شوێنی سه‌د ساڵه‌ی ڕاوه‌ستاوه‌ و له‌ دنیایه‌کی ته‌واو جیاوازتر له‌وه‌ی پێشووی ده‌ڕوانێ.

ئه‌مڕۆ تاقه‌دار ڕیشه‌ی له‌ خاکدا سست ولاواز بووه‌ و وه‌ک هه‌ر زینده‌وه‌رێک به‌ره‌و کۆتایی‌ی ته‌مه‌ن ده‌ڕوا، به‌ڵام ڕیشه‌یه‌کی نوێی له‌ ئاواز و فۆلکلۆر و ئه‌ده‌ب و مێژووی وڵاته‌که‌ی داکوتاوه‌ و بڕیاری وایه‌ له‌ بیچمێکی تردا درێژه‌ به‌ ژیان بداته‌وه‌. مامۆستا هه‌ژار له‌ «به‌ره‌و موکریان»[2]دا ئاوای باس ده‌کا:

تاقه‌‌دار هه‌ر بژی داری چاکی

به‌ ڕه‌گ و دڵ پته‌وی بێ‌باکی

زۆر به‌ میوان و له‌ که‌س ناپرسی

وه‌کوو بێکه‌س له‌ ته‌ره‌س ناترسی

جار و بار بێژه‌ به‌ مه‌حموودکانێ

گۆڕه‌ سه‌رباز هه‌یه‌، سمکۆ کوانێ؟

ماموستا برایمی ئه‌فخه‌میش له‌ به‌سته‌یه‌کدا[3] ده‌ڵێ:

تاقه‌داری به‌ ته‌مه‌ن پیر و به‌ بیر

له‌ ترۆپی که‌ژی بێده‌نگ وه‌کوو میر

له‌ جیهان زویر و له‌ عاله‌م زیز بوو

به‌ ته‌نێ ژینی له‌ لا ئازیز بوو

بوو له‌ ناخی دڵی ئاخی خزمی

چووبووه‌ به‌رزی له‌ داخی نزمی...



هه‌رچه‌ند تاقه‌دار له‌ شار و ناوچه‌کانی تری کوردستاندا چه‌ند ئاواڵی تری هه‌بوون، به‌ڵام زۆربه‌یان نه‌ماون. به‌رچاوترینیان دارگوێزه‌که‌ی «ئاویه‌ر بچووک»ی سنه‌ بوو له‌ ئه‌رده‌ڵان، که‌ مامۆستا محیه‌ددینی حه‌قشناس له‌ شوێنه‌واره‌ به‌نرخه‌که‌ی «شاره‌که‌م سنه»[4]دا ئاوای باس ده‌کا:

سڵام سه‌د سڵام ئه‌وه‌ من هاتم

ئاویه‌ر بووچک، بموه‌خشه‌ ماتم

تاقه‌‌داره‌که‌ت دار گوێزێ بوو

یادگار ده‌س یه‌ک عه‌زیزێ بوو

ئه‌و ده‌سه‌ بشکێ وا ئه‌وی سۆزان

تاقه‌‌داره‌که‌ی سنه‌ی ئه‌رده‌ڵان.

ئێستا تاقه‌دار وه‌ک سیمبۆل و نه‌مادی شاری مه‌هاباد، زۆر شوێنی به‌ ناو کراوه‌. زینده‌‌یاد کاک «ئه‌نوه‌ری ئێرانزاده‌»ش ڕۆمانه‌که‌ی خۆی به‌ ناوی «تاقه‌دار»[5]ه‌وه‌ نێودێر کردووه‌. خه‌ڵکی شاریش ئه‌و  به‌رزاییه‌یه‌ هه‌ر به‌ «تاقه‌دار» ده‌ناسن. خۆزگه‌ به‌رپرسانی کاروباری شاریش، به‌ چه‌قاندنی تابلۆیه‌کی «تاقه‌دار» له‌و شوێنه‌، ناوه‌که‌ وه‌بیر به‌ره‌ی نوێ بێننه‌وه‌، تا داهاتووان لانی‌که‌م ناوه‌که‌ بپارێزن.



په‌راوێز:

1.         به‌وز، بڤز، وزم، وه‌زم، ناره‌وه‌ن، ناروه‌ند، دارتۆفانه‌، دارمێشووله‌.

2.         بۆ کوردستان، مامۆستا هه‌ژار، بڵاوکه‌ره‌وه‌ی هه‌ژار 1385 ، ل119

3.         تاریخ فرهنگ و ادب مکریان(بوکان)، انتشارات محمدی، 1364، ل765

4.         شاره‌که‌م سنه‌، محه‌یه‌دین حه‌قشناس، بڵاوکه‌ره‌وه‌ی پانیز 1389، ل20

5.         تاقه‌دار، رمان، انور ایران‌زاده، تهران، 1376



ئه‌م بابه‌ته‌ پێشتر به‌ ناونیشانی ژێروو بڵاو کراوه‌ته‌وه‌:

گۆڤاری مه‌هاباد، ساڵی دوازده‌یه‌م، ژ134، بانه‌مه‌ڕی 1391، ل:20-21