استقبال طبیعت گردان از جاذبه های تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد


آژانس خبری-تحلیلی زریان؛ رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد از افزایش بازدید گروه های طبیعت گرد از جاذبه های تالاب بین المللی کانی برازان این شهرستان در طول یک ماه اخیر خبر داد



به گزارش زریان، "کامران حسینی" روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بارندگی های بسیار مناسب پاییزه و شرایط مطلوب و امنیت موجود در این تالاب باعث شده که شمار زیادی از انواع پرندگان مهاجر و بومی در این تالاب سکنی گزیده و فضای زیبا و جالبی را برای مشاهده این پرندگان برای گردشگران فراهم سازد.

وی گفت: افزایش شمار پرندگان موجود در این تالاب نسبت به سال گذشته موجب شده تا استقبال تورهای طبیعت گردی نیز برای بازدید از این تالاب که نخستین سایت پرنده نگری کشور است نسبت به گذشته افزایش چشمگیری پیدا کند.

حسینی اضافه کرد: در طول یک ماه اخیر سه گروه طبیعت گردی به تعداد بیش از 40 نفر از شهرهای کرج و تهران برای بازدید از این تالاب به این منطقه سفر کنند.



وی گفت: با کاهش تدریجی دمای هوا در مناطق شمالی و آغاز فصل سرما و نیز مهیا شدن شرایط مطلوب اسکان، این پرندگان هم اکنون پذیرای بیش از 12 هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی است.



حسینی یادآور شد: این پرندگان مهاجر در ادامه مسیر کوچ خود از شمال به جنوب مدتی را در این تالاب به استراحت و تغذیه پرداخته و با کاهش دما در این منطقه، کوچ خود را به مناطق گرمتر ادامه می دهند.



وی افزود: این تالاب به دلیل وضعیت و امنیت مناسب آن، به یکی از استراحتگاه ها و زیستگاه های مهم پرندگان در شمالغرب کشور تبدیل شده که همه ساله پذیرای شمار زیادی از انواع پرندگان مهاجری است که در مسیر پرواز خود وارد این تالاب می شوند.



تالاب کانی برازان، با وسعتی افزون بر 900 هکتار در 30 کیلومتری شمال مهاباد واقع شده و از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران معرفی شده است.



شهرستان مهاباد با داشتن تالابهای کانی برازان، قوپی باباعلی، حسن خان، گروس، داشخانه و قره قشلاق همه ساله در فصول بهار و پاییز پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر از جمله سیلوش، آووست، خروس کولی، حواصیل، پلیکان، تنجه، فلامینگو و انواع مرغابی و اردک از جمله اردک سرسبز، ارده ای، سرحنایی و بلوطی است.



از بین تالابها این شهرستان، کانی برازان و قوپی باباعلی جزو تالابهای بین المللی به شمار می روند.


منبع خبر(متن):http://www.ziryan.ir


نظرات 2 + ارسال نظر
ئه ییوب قادریان جمعه 23 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 08:03 ب.ظ

سلاو ئاغای موحه ممه دی به ریز،ئه من یه کیک له قوتابیه کانی جه نابتان بووم له قوتابخانه ی ئه میر که بیرله ساله کانی89-90 هه روه ها90-91،به شیوه یه کی زور نه خوازراو ده گه ل ئه و مالپه ره ی جه نابتان ئاشنا بووم.
به فورسه تی ده زانم که ده ست خوشیه کی زور گه رم له جه نابتان بکه م له و بابه ته وه که جه نابتان وه کو هاوشاریه کی دلسوز و ماموستایه کی زاناو دلپاک زورتان خزمت به خه لکی سابلاغ کردوه هیوادارم که جوابی ئه و هه مو زه حمه ت و تیکوشانه تان وه ربگرنه وه.
برا چکوله و خزمه ت گوزاری جه نابتان:ئه ییوب قادریان قوتابی ترمی سی کامپیوتر (ته وریز).

سلاو له ئیوه ی به ریز کاک ئه یووب.گه لیک خوشحال بوم به نوسراوه که و.لوتفت هه یه کاکی خوم.مه منون له جه نابت.هیوادارم سه ربه رز و سه رکه وتوو بی وه ی بن.

ستار چهارشنبه 26 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 11:44 ب.ظ

سلام آقای محمدی. از وبلاگ بسیار مفید و اطلاعات دقیق و طبیعت دوستی تان تقدیر میکنم. من از اهالی تبریز و پرنده نگر و عکاس طبیعت و به ویژه پرندگان هستم. قدر این نعمت طبیعی را بدانید و از این موجودات زیبا در مقابل شکارچیان و سودجویان محافظت کنید. تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد