"تاناکورای مهاباد" محل عرضه و فروش البسه خارجی

مهاباد-خیابان شورا-جنب پایانه مسافربری

بازار تاناکورای مهاباد هم اکنون از تامین‌ کنندگان اصلی لباس‌های دست دوم دیگر بازارهای تاناکورا و مغازه های تاناکورای دیگر شهرها هم محسوب می‌شود به طوریکه بسیاری از فعالان این عرصه، مهاباد را پایتخت تاناکورای کشور می خوانند. تعطیلات رسمی و روزهای پنج‌شنبه و جمعه، اوج شلوغی بازار تاناکورای مهاباد است و ازدحام اقشار مختلف مردم در این بازار حکایت از اشتیاق آنان به خرید از این بازار و لباس‌های دست دوم آن دارد.


قبل از ورود به بازار تاناکورای مهاباد به ویژه در ایام تعطیل که پذیرای بیشترین تعداد خریداران است چیزی که جلب توجه جلب می کند، وجود تعداد زیادی خودروهای مدل بالا و مدل پایین است که در

کنار هم پارک شده اند.
هنگام ورود به این بازار بوی تند مواد ضدعفونی کننده لباسها، مراجعان را متوجه محل خاصی که در آن پا گذاشته اند می کند؛ با این حال پس از مدتی پشت و گذار در این بازار به آن عادت می کنند.
انواع تی‌شرت، تاپ، گرم‌کن ‌‌های ورزشی، بارانی و پالتو، کت و شلوار، کیف، کفش و عروسک‌های رنگارنگ در مدل‌ها و رنگ‌های مختلف و انواع اسباب بازی از پوشاک و وسایلی است که در این بازار به چشم می خورد.
اجناس موجود در بازار تاناکورای مهاباد و تنوع رنگ و مدل آنها به گونه ای است که هر مشتری با هر نوع سلیقه و تمکن مالی از آن دست پر بیرون می آیند و کمتر فردی می تواند پس از ورود به این بازار دست خالی از آنجا خارج شود حتی اگر برای دیدن به آنجا رفته باشد.
بر اساس آمارهای غیر رسمی بازار تاناکورا در مهاباد برای بیش از 10 هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم اشتغال ایجاد کرده است. این بازار در کنار پایانه مسافربری این شهر سالیان متمادی است که در زمین های متعلق به شهرداری دایر شده و فعالیت می کند.
به تازگی، شهرداری مهاباد با ایجاد یک مجتمع بزرگ که متشکل از بیش از یکهزار مغازه است  بخش قدیمی آن را به این مجتمع منتقل و این بازار را ساماندهی داده است.
قیمت ارزان و کیفیت مناسب انواع اجناس عرضه شده در این بازار باعث شده تا مردم دست دوم بودن و یا به قولی غیربهداشتی بودن این اجناس را نادیده گرفته و پوشاک مورد نیاز خود را از آنجا خریداری کنند.
'کامبیز مهربانی'، از اهالی تهران یکی از خریداران این بازار است که با عجله در حال جستجو در میان تی شرت های عرضه شده در یکی از این دکه هاست.

وی در مورد بازار تاناکورای مهاباد گفت که همه ساله در فصل بهار و اوایل پاییز برای خرید لباس های مورد نیازش زحمت سفر را به تن خریده و از تهران به این شهر می آید.
او معتقد است انواع لباس های عرضه شده در این بازار علاوه بر قیمت مناسب آن از نظر کیفیت نیز بسیار خوب بوده و با کمی زحمت حتی می توان لباس های مارک دار اروپایی خوبی را از میان آنها به دست آورد.
'محمد مینایی'، نیز که به همراه خانواده اش از تبریز به بازار تاناکورای مهاباد آمده، تنوع و کیفیت بالای لباس های عرضه شده در این بازار را از دلایل خرید خود عنوان می کند.
وی گفت: با وجود آنکه برخی ها این لباسها را دست دوم می دانند اما کیفیت آنها به مراتب بسیار بالاتر از لباس های نو موجود در بازار است.
این شهروند تبریزی می گوید: در حالی که بازار پوشاک و کفش کشور را اجناس بی کیفیت چینی فراگرفته، خرید لباس های تاناکورا در بازار مهاباد از لباس های چینی موجود در بازار به صرفه تر است هر چند که قیمت آنها با قیمت اجناس نو چینی نیز برابری کند.
'رحمان رحیم زاده'، از فروشندگان بازار تاناکورا می گوید: عمده خریداران بازار تاناکورای مهاباد را مسافران و گردشگرانی تشکیل می دهند که از مناطق دور و نزدیک به این شهر سفر می کنندوی گفت: در این بازار به طور دایم مشتری وجود دارد اما روزهای تعطیل شمار خریداران بیشتر از روزهای عادی است.
این فروشنده افزود: در میان خریداران، چند نفر از فروشگاه ها و بوتیک های شهرهای بزرگ از جمله تهران نیز همیشه حضور دارند که لباس های نو و مارک دار را به طور عمده برای فروش در فروشگاه های خود خریداری می کنند. 'کریم جوادی'، از اهالی زنجان و دانشجو که به همراه چند نفر دیگر از همکلاسی هایش به مهاباد سفر کرده، معتقد است: با چند ساعت وقت گذاشتن و جستجو در این بازار می توان خرید بسیار خوبی را با هزینه کمی انجام داد
وی که در حال خرید کفش بود، گفت: کفش های عرضه شده در این بازار عمدتا نو و از کفش های مارک دار است که قیمت آن کمتر از نصف مشابه آن در بازار شهرهای بزرگ است و تنها کافی است یک بار شسته شود، آن وقت هیچ فرقی با یک کفش نو ندارد.
این دانشجو افزود: خرید از این بازار برای وی که دانشجو است و از درآمد بالایی برخوردار نیست بسیار به صرفه بوده و سعی خواهد کرد پوشاک زمستانی خود را نیز در سفر آینده خریداری کند.
در بین طیف وسیع مراجعین به تاناکورا، افراد مختلفی از قشرهای متفاوت جامعه نیز دیده می‌شوند که تمایلی به استفاده از این گونه لباس ها ندارند.
یک کارشناس مسایل اقتصادی هم گفت: یکی از عمده دلایلی که باعث می شود لباس های دست دوم با استقبال مردم مواجه شود فشار اقتصادی و نداشتن قدرت خرید پوشاک نو است.
لباس های دست دوم نخستین بار از طریق مرز پاکستان در سیستان و بلوچستان و عمدتا از طریق شهر ایرانشهر وارد بازار مهاباد شده و پس از ورود به بازار این شهرستان نام تاناکورا را به خود گرفت.
پس از گذشت یک تا دوسال مرز پاکستان با ایران بسته شده و ورود این نوع لباس ها نیز متوقف شد؛ اما فروشندگان این گونه لباس ها به دلیل سودخوبی که نصیبشان می شد راه میانبر و نزدیکتر دیگری پیدا کرده و آن را به صورت قاچاق از طریق عراق وارد کشور کردند که این امر هنوز نیز به همین شیوه ادامه دارد.
به گفته عمده فروشان بازار تاناکورا در مهاباد، این اجناس عمدتا از کشورهای اروپایی، آمریکایی و کانادایی و کشورهای آسیایی عمدتا ژاپن و کره جنوبی توسط شرکتهای بین المللی که در امورخیریه فعالیت دارند به کشور ما وارد می شود. این لباسها عمدتا در گذشته به طور رایگان به کشورهای جهان سوم ارسال می شد اما به دلیل سود سرشاری که این اجناس برای صادرکنندگان خارجی آن در بر داشت هم اکنون به یک تجارت تبدیل شده است. لباس‌های دست دوم بعد از ورود به عراق و عمدتا اقلیم کردستان عراق به صورت قاچاق به شهر مهاباد انتقال داده می شود.
این لباسها ابتدا توسط فروشندگان تفکیک و به چند بخش تقسیم شده و لباس‌های لکه دار و بسیار کهنه جدا و عمدتا دور ریخته شده و لباسهای نو و درجه یک، درجه دو و سه آن نیز جدا و به قیمت های مختلفی عرضه می شود. عمده لباس های نو و درجه یک این محموله ها پس از جداسازی بیشتر به بوتیکها و فروشگاه های شهرهای بزرگ به ویژه تهران ارسال می شود.
صاحبان این فروشگاه ها هنگام بازکردن بسته های لباس، پوشاک مورد نظر خود را که عمدتا نو و مارک دار هستند انتخاب و خریداری می کنند.
این گروه بعد از خرید لباس آنها را مورد بازبینی قرار داده و با استفاده از افراد متبحر در خیاطی معایب احتمالی آنها را مرتفع ساخته و پس از اتوکشی آن و گاهی الصاق مارک های تقلبی در قالب لباس های نو خارجی به چندین برابر قیمت بفروش می رسانند.

منبع: هفته نامه سیروان

نظرات 9 + ارسال نظر
صلاح سه‌شنبه 9 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 01:56 ق.ظ

سلام میتونی عکس های بیشتری از تاناکورای جدید الاحداث مهاباد بذاری تا ذهنیت مردم از بازار قبلی که سیمای زشتی داشت پاک شود

امیر سه‌شنبه 13 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 11:40 ق.ظ

بله ایشون راست میگن عکس های جدیدی از شهر مهاباد بزارین

وهاب صحنه جمعه 7 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 08:07 ب.ظ

با سلام واحترام
لطفا در صورت امکان شماره تماس خود را برایم ایمیل کنید میخواهم بیشتر در مورد این نوع اجناس بدانم حتی میخواهم کار کنم شماره تماس من 09138578106


باسپاس صحنه

سلام.دوست گرامی کار من فروش این وسایل نیست و تنها این بازار جهت معرفی و شناخت بیشتر در وبلاگ آمده!!با تشکر

محسن دوشنبه 28 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 05:11 ب.ظ

جهت خرید شماره تماس ارسال فرمایید

سلام.دوست گرامی کار من فروش این وسایل نیست و تنها این بازار جهت معرفی و شناخت بیشتر در وبلاگ آمده!!با تشکر

elmiitra پنج‌شنبه 1 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 02:06 ب.ظ

بنده بازار مهاباد رو رفتم وخیلی هم راضی بودم هرچیزی که شما تصور کنی هست و بهترین لباسها ووسایل رو میتونی با کمترین قیمت خریداری کنی اجناس این بازار صد البته بهتر و مقرون به صرفه تر از اجناس بی کیفیت ایرانی است صد در صدتوصیه می شود

مسلم چهارشنبه 26 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 12:53 ق.ظ

سلام کاکه گیان ...ام بازاره هنوز فعاله. من کورد ایلامم اتوام بام ارا مهاباد خرید ببکم
...سلام دادش من اهل ایلامم می خوام بیام مهاباد خردی کنم بازار تاناکوارش فعاله یا اجناسش کم شدهfarhangi_m@ymail.com

سڵاو به رێز گیان.به ڵێ تاناکورا به رده وامه و چ زۆره کاڵای جۆڕاوجۆر!
سه رکه وتوو بی و ئاوه دان بێ ئیلامی ئازیز.

جواد دوشنبه 13 مهر‌ماه سال 1394 ساعت 11:48 ب.ظ

سلام من میخوام مغازه تانکورا بزنم البته جنس خوب فقط دوستانی میتونن راهنمایی بکنن در مورد فروش مخصوصا رد کردن جنس از مهابادگیر نمیدن من اهل ایلام هستم در ضمن ممنون میشم
اگر هم فروشنده خوب سراغ دارید ممنون میشم

سلام دوست گرامی.متاسفانه در این زمینه نمیتوانم کمکی به شما بکنم و بنده در کار تاناکورا و فروش اجناس نمیباشم!شما زحمت بکشید و تشریف بیارید مهاباد و از نزدیک هم اجناس را ببینید و هم با فروشندگان صحبت کنید.در این وبلاگ تنها جاذبه های گردشگری معرفی میشود.با تشکر

لیلا سه‌شنبه 28 مهر‌ماه سال 1394 ساعت 10:22 ق.ظ

من که عاشق بازار مهاباد و برندهاش هستم خیلی دوست دارم

مدیر سایت تاناکورای مهاباد سه‌شنبه 25 خرداد‌ماه سال 1395 ساعت 07:57 ب.ظ

سلام من فواد هستم و تقریبا 14 ساله تو بازار تاناکورا مغازه دارم
دوستان و همکاران زیادی در این بازار دارم الانم یه سایت زدم به ادرس
www.tanakora-mahabad.com
سعی میکنم کاملترین اطلاعات رو برای مشتری های عزیز در سایت قرار بدم خوشحال میشم ازش دیدن کنید البته سعی میکنم تا 2 هفته دیگه امادش کنم ممنون وخسته نباشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد