مهاباد بهشت گردشگران نوروزی


(منبع:http://www.ziryan.ir)


مهاباد در سرزمین جاذبه های طبیعی قرار دارد و بازارچه های مرزی همه ساله گردشگران زیادی را  به خود جلب می کند که فضای عمومی این شهر نیز خبر از آمادگی برای استقبال از میهمانان نوروزی می دهد .



هتل کویستان

 غار سهولان مهاباد، غار فخریگاه، دریاچه سد مهاباد، تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد بعنوان اولین سایت پرنده نگری کشور، مقبره بداق سلطان، حمام و موزه تاریخی میرزا رسول، مسجد جامع (سرخ)، آب معدنی گراوان، حوضخانه های رستم بیگ و شاه درویش و بازارچه های اصغری،نوین،نور و حتی بازارچه لباسهای دست دوم ( تاناکورا) از جمله جاذبه های طبیعی و اقتصادی برای حضور گردشگران در این منطقه است.


 

مهاباد ، همه ساله بویژه در ایام تعطیلات نوروز مقصد اصلی بسیاری از مسافران نوروزی بویژه از استانهای مرکز و جنوبی کشور بوده که با حضور در این منطقه ضمن بهره مندی از آب و هوای



معتدل و جاذبه های طبیعی منحصر بفرد، از جاذبه خرید از بازارچه های مرزی لذت می برند.

 

 

دریاچه سد مهاباد مقصد طبیعت گردان و ماهیگران

 

سد مهاباد که سال1348 توسط مهندسان یوگوسلاویایی ساخته شده، جزو 10 سد پرآب کشور محسوب می شود، جاده‌های ارتباطی مهاباد به سردشت و پیرانشهر از کنار این دریاچه زیبا عبور می کند که می توان با حضور در این منطقه از زیبایی جزیره، قاضی آباد، سر میدان و تاقه دار بهره برد، ماهیگیری در این دریاچه نیز علاقه مندان خاص را جذب خود می کند.




 

مسجد جامع سرخ مهاباد که در زبان کردی به مزگه‌وتی سوور شناخته می شود، از آثار تاریخی و میراث فرهنگی دوره صفوی بوده که ۲۵ آبان ۱۳۴۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، این مسجد تاریخی از اقدامات مهم عمرانی بداق سلطان مکری بوده که در سال ۱۰۸۹ بنا شده و همچنان پابرجا است.

 

غار سهولان مهاباد پس از غار "علیصدر" همدان بزرگترین و وسیعترین غار آبی ایران اسلامی به شمار می رود و دنیایی شگفت انگیز در اعماق زمین است که سالانه پذیرای هزاران گردشگر نوروزی برای تماشای زیباییهای سحر انگیز است.

 

غار سهولان در 35 کیلومتری شهرستان مهاباد و جاده مهاباد - بوکان واقع شده و از چند حوضچه بزرگ که به وسیله دالانهای آبی به هم متصل شده اند تشکیل شده، ارتفاع سقف غار از سطح آب در حوضچه آخر 50 متر و عمق آب در حوضچه وسط به 35 متر می رسد.

 

گور دخمه فخریگاه اثر بجا مانده از دوره مادها در ایران

 

دخمه یا غار فخریگاه مقبره‌ای مربوط به دوره زندگی مادها در ایران بوده که در کنار روستای ایندرقاش نزدیک شهر مهاباد قرار گرفته، این دخمه دارای 2 طبقه با چهار ستون سنگی و ۳ گور خالی بوده و از نظر حجاری و ستون بندی در رده مقبره‌های مهم دوره ماد است.

 

به گفته باستان شناسان شمالی ترین مقبره مادی فخریک در مانای باستانی و نزدیک مهاباد بوده که جلوخان ندارد و سقف ساده سنگی آن را چند ستون نگاه می‌دارد و ظاهرا محلی برای گذاشتن جنازه‌ها بوده، تعیین تاریخ این مقبره دشوار است ولی تشریفات تدفین در آن با مراسمی که پیشتر در ناحیه اطراف دریاچه ارومیه متداول بوده تفاوت دارد و در نتیجه نمی‌توان تاریخی قدیمی تر از قرن هفتم برای آن قائل شد.

 

پل ممیند تداعی گر پلهای ساسانیان و سالهای قبل از جنگ جهانی اول

 

یکی از بناهای زیبای منطقه جنوب دریاچه ارومیه ساختمان پلی تاریخی ممیند است که بر روی رودخانه گادر بسته شده و راه ارتباطی مهاباد ـ ارومیه را در گذشته هموار کرده، این پل بعنوان شاهراه ارتباطی بین دو شهر، دارای سردهانه قوسی شکل و یادآور پل های دوره ساسانی است.

 

پی اصلی آن از سنگ های گرانیتی محل تشکیل یافته و بقیه بدنه تا قسمت فوقانی آن از آجر چهارگوش اواخر دوره قاجار است، فرم تشکیل و معماری ارزنده آن خاطراتی از حوادث سالهای قبل از جنگ جهانی اول را تداعی می کند، کف بخش فوقانی آن یعنی نقاطی که تردد از روی آن انجام می گرفت به وسیله سنگ ماسه های درشت رودخانه سفت و سخت بهم چسبیده است و در اثر زمان و تردد انواع وسایل قدیم و جدید استواری و تحکم آن افزون شده است.

 

مرقد شمس برهان در روستای خانقاه و در منطقه سردسیر قرار دارد، این مرقد در 35 کیلومتری جاده مهاباد به بوکان در سمت راست جاده مذکور در یک راه فرعی بطول تقریبی 7 کیلومتر قرار دارد، بنا به اظهار روحانی روستا که متولی مرقد و نوه شمس برهان است، شیوه های معمول در صفه سازی و ساختمان سازی و بکارگیری تزئینات دو طرف ایوان قدمت بنا بیشتر از 100 سال به نظر می رسد، ولی تعیین قدمت و تاریخچه دقیق آن در اثر مطالعات بیشتر، میسر می شود.

 

 

 

مهاباد آماده میزبانی از مسافران نوروزی

 

فرماندار مهاباد با اشاره به جایگاه عید نوروز در فرهنگ ایرانیان و اهمیت برگزاری باشکوه آن برای اقشار مختلف مردم، گفت: با توجه به اهمیت این ایام در نزد اقشار مختلف مردم تمهیدات ویژه ای برای استقبال شایسته از گردشگرانی که مهاباد را برای گذراندن تعطیلات خود انتخاب کرده اند، اندیشیده شده است.

 

خضر کاک درویشی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه برای پذیرایی هرچه بهتر از گردشگران در تعطیلات نوروز، تمام دستگاههای اجرایی بسیج شده و از آمادگی کامل برای ارائه خدمات به مسافران و میهمانان نوروزی برخوردار هستند، ادامه داد: 20 مدرسه تازه تاسیس با 181 کلاس برای اسکان میهمانان نوروزی آماده استقبال از مهمانان نوروزی شده است.

 

وی از برپایی نمایشگاههای فرهنگی - هنری با موضوع طبیعت منطقه و آداب و رسوم سنتی مهاباد، برگزاری نمایشگاه خیابانی، مسابقه عکاسی آماتوری با موضوع زیبایی های شهرستان از 25 اسفند تا 15 فروردین، نمایشگاه صنایع دستی، نمایش تئاتر میر نورز در سالن سینما تربیت مهاباد خبر در ایام نوروز خبر داد.


 


وی برپایی کانکس های موقت در ورودی های مهاباد به میاندوآب، مهاباد به ارومیه و مهاباد به سردشت برای راهنمایی و خوش آمد گویی میهمانان نوروزی ا از دیگر برنامه های ستاد تسهیلات سفر مهاباد اعلام و عنوان کرد: از ابتدای سالجاری تا کنون بالغ بر 25 هزار نفر از مناطق گردشگری مهاباد دیدن کرده که رتبه نخست استان را در جذب گردشگری و استقبال از میهمانان نوروزی به خود اختصاص داده است.

 

فرماندار مهاباد از آمادگی گروه‌های امداد و نجات و پلیس راه این شهرستان برای حضور در محورهای این شهرستان خبر داد و گفت: گروه‌های امداد و نجات هلال ‌احمر این شهرستان در قالب اکیپ‌های امدادی در جاده‌ها و همچنین در داخل شهر مستقر شده تا برای مسافران نوروزی خدمات لازم را ارائه کنند

نظرات 1 + ارسال نظر
نازنین یکشنبه 16 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 04:36 ب.ظ

خیلی زیبا است

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد