ابراهیم کریمی(شهردار مهاباد)
اقتصاد گردشگری در مهاباد شکل گرفته است.
منبع:سایت شهرداری
درچندسال اخیر به واسطه وجود جاذبه های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و تجاری، در رفت و آمدهای گردشگران به استان و خصوصاً شهرستان مهاباد جهشهای محسوس صورت گرفته است. بازارچه ها و مراکز تجاری متعددی شکل گرفته، صنوف خدماتی و صنعتی جهت انجام امورات و مشکلات مهمانان و گردشگران در حال افزایش است، پارکینگهای متعددی ایجاد و در حال احداث است و در بسیاری از مناطق قیمت ملک بواسطه کاربریهای تجاری افزایش یافته است.
شهرداری مهاباد در این راستا با نگاه و برنامه ریزی مؤکد بر توسعه صنعت گردشگری و دگرگون کردن سیستم عبور و مرور و امکانات ترافیکی و عمرانی پا به پای سایر جنبه های مختلف شهر مهاباد رویکردهای جدید خود را مبتنی بر گردشگر محوری و آماده سازی مهاباد برای جذب حداکثری گردشگران داخلی و حتی خارجی
بنیاد نهاده است که انتخاب شهرداری مهاباد به عنوان یکی از 14 شهرداریهای برتر کشور در زمینه فرصتهای سرمایه گذاری از نمونه های بارز این تغییرات نگرشی و تصمیم گیری است.
از آنجا که شهرداری شهرهای با جمعیت بالای 50هزار نفر از نظر بودجه باید خودکفا باشند، توسل و وابستگی به درآمدهایی که از جرائم و سایر موارد متغیر بدست می آید، آنچنانکه لازم است تأمین مالی برنامه ریزیهای کوتاه و بلندمدت شهرداریها را پاسخگو نیست و ایجاد درآمدهای پایدار به دغدغه و دلمشغولی اصلی و روزمره مدیران شهری تبدیل شده است
وارد شدن به حوزه گردشگری در شهرها می تواند راهبردی مطمئن و قابل اطمینان برای بالا بردن درآمدهای شهرداری باشد و می توان وظایف شهرداری ها در عرصه گردشگری را به دو گروه تقسیم نمود:
الف) مداخله ومشارکت شهرداریها در برنامه ریزی ومدیریت گردشگری که نقش اصلی را در ایجاد هماهنگی میان بخش ها ونهادهای مختلف به عهده دارد.
ب) سرمایه گذاری و فعالیت مستقیم در خدمات گردشگری که علاوه بر تامین اهداف اجتماعی، منبع مناسبی برای افزایش درآمد وخود کفایی مالی شهرداریها محسوب می شود. امروزه در بیشتر شهرهای جهان ، شهرداریها به برپای انواع نمایشگاه ها ، برگزاری مسابقات ورزشی ، ایجاد موزه های بزرگ ، برگزاری نشست ها وهمایش ها و... علاوه بر پاسخ گویی به نیازهای فراغتی شهروندان ومسافران ، در آمد سرشاری برای شهر وشهرداری جذب می کنند .